Pedagogika przedszkolna 380-DN5-2PPR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna
Rok studiów/semestr: II/4
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin: 15 (w)
Metody dydaktyczne: konsultacje, wykłady, ćwiczenia, warsztaty grupowe, projekty
Punkty ECTS: 7,0;
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
udział w wykładach -7x2h + 1h =15h
udział w ćwiczeniach - 7x2+1=15h
przygotowanie do wykładów - 15h
przygotowanie do ćwiczeń - 15h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h
przygotowanie zadań zleconych do wykonania - 20h
poszukiwanie literatury w konsultacji z prowadzącym - 35h
samodzielny wybór literatury - 15h
przygotowanie do egzaminu- 21h
egzamin- 2h
Wskaźniki ilościowe:
-Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -64h, ECTS - 2.1
-O charakterze praktycznym - 125, ECTS - 5
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2 – Posiada wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się̨ i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać.
KA7_WG3 – Wykazuje wiedzę dotyczącą współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka.
KA7_WG7 – Dysponuje wiedzą na temat znaczenia i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci.
KA7_WK3 – Posiada wiedzę dotyczącą roli nauczyciela w modelowaniu postaw i zachowań dzieci.
KA7_WK4 – Ma wiedzę na temat procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń.
KA7_UO5 – Racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodaruje czasem zajęć dziecka, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
KA7_KK3 – Potrafi projektować i wdrażać działania mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci w świat wartości.
Kryteria oceniania
egzamin, zaliczenie na ocenę
Literatura
Karbowniczek J., Kwaśniewska J., Surma B., (2011). Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Klus-Stańska D., (2019). Pedagogika wczesnej edukacji, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.
Kuszak K., (2017). Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat, [w:] J. Pyżalski (red.), Małe dziecko w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, Wydawnictwo „Eter”, Łódź.
Waloszek D., (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza, status i przedmiot badań, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Ustawa o systemie oświaty (obowiązująca)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: