Metodyka wychowania w przedszkolu cz.2 380-DN5-3AJK2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna
Rok studiów/semestr: III/6
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Pedagogika przedszkolna, Metodyka pracy w przedszkolu cz1.
Liczba godzin: 8 h (w), 14 h (ćw) (RAZEM: 22h)
Metody dydaktyczne: konsultacje, wykłady, ćwiczenia, metoda projektu
Punkty ECTS: 4.0;
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 8h
udział w ćwiczeniach - 14h
przygotowanie do ćwiczeń - 28h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h
przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 3h
gromadzenie zestawów materiałów cyfrowych do zajęć projektowych - 10h
kompletowanie prac – 8h
przygotowanie do egzaminu – 8h
egzamin - 2h
Wskaźniki ilościowe:
-Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 26 h; ETCS – 1
-O charakterze praktycznym - 75 h; ECTS – 3
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2 Student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
KA7_WG6 Student zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
KA7_WG7 Student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci;
KA7_UW3 Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z
uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych
dzieci lub uczniów oraz grupy;
KA7_UW4 Student potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;
KA7_UK2 Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
KA7_UO3 Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;
KA7_KK4 Student jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi;
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny obejmujący tematykę zrealizowaną w ramach przedmiotu Metodyka pracy w przedszkolu cz. 1 i Metodyka pracy w przedszkolu cz. 2 (treści wykładów i ćwiczeń). Skala ocen 2,0 - 5,0
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Literatura
Filipiak, E. (2011), Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz.
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków.
Kopik, A. (2019), Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci. Pół wieku. Warszawa.
Leżańska, W, Płóciennik, E. (2021) Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź.
Lubowiecka, J. (2000), Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: