Podstawy edukacji językowej 380-DN5-3JDW
Cele przedmiotu:
• Ukazanie znaczenia języka w edukacji polonistycznej.
• Usprawnienie umiejętności opisywania zjawisk językowych.
• Zapoznanie z językiem jako systemem znaków.
• Uzupełnienie i usystematyzowanie obszarów wiedzy z gramatyki opisowej języka polskiego.
• Doskonalenie umiejętności przekładu wiedzy z podstaw języka polskiego na grunt praktyki edukacyjnej,
• Uwrażliwienie na dbałość o poprawność językową.
Treści przedmiotu:
• Historia językoznawstwa. Działy lingwistyki.
• Znak językowy jako istota edukacji polonistycznej.
• Budowa i funkcje narządów mowy. Głoska a litera. Podział i klasyfikacja głosek. Sylaba. Akcent wyrazowy i zdaniowy.
• Podział wyrazów na części mowy.
• Fleksja. Rozbiór gramatyczny zdania.
• Słowotwórstwo. Rodziny wyrazów. Wyrazy podstawowe i pochodne.
• Składnia. Części zdania. Rodzaje zdań. Rozbiór logiczny zdania.
• Zasady polskiej ortografii.
• Nowe kierunki w językoznawstwie współczesnym.
W cyklu 2023:
Cele przedmiotu: |
W cyklu 2024:
Cele przedmiotu: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: mieszany: w sali i zdalnie w sali | Ogólnie: w sali mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2023: mieszany: w sali i zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
Student:
A7_WG13 - posiada wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolne
KA7_UW6 - funkcjonalnie posługuje się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy
KA7_UK2 - poprawnie posługuje się językiem polskim i obcym oraz wykazuje się troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
KA7_KK4 - zdolny jest do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznym
Kryteria oceniania
Wykład, zajęcia warsztatowe, ćwiczenia, dyskusja, m. problemowe, prezentacje multimedialne, konsultacje.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest ocena w stopniu z ćwiczeń oraz obecność na wykładach (90%). Te dwa elementy są konieczne do przystąpienia do egzaminu. Przewidziany jest egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
0-50% pkt. - ndst
51-60% pkt. - dst
61-70% - dst plus
71-80% pkt. - db
81-90% pkt. - db plus
91-100% pkt. – bdb
Egzamin poprawkowy odbywać się będzie w formie ustnej
Literatura
Bańko M. (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2020.
Cegieła A., Markowski A., Z polszczyzną za pan brat, Warszawa 1982.
Gawdzik W. (Profesor Przecinek), Ortografia i gramatyka na wesoło, Warszawa 1990.Dubisz S. Nauka o języku dla polonistów, Warszawa1998
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.
Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności leksykalnej. (Słownictwo rodzime), Warszawa 1982.
Długosz-Kurczabowa K., Dubisz S., Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1998.
Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1998.
Jędrzejko E., Kita M., Gramatyka polska. Podstawy wiedzy o budowie języka polskiego, Warszawa 2000.
Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem) , wyd. 4, Warszawa 2000.
Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Kraków 1990 i nast. wyd.
Podracki J., Składnia polska. Książka dla nauczycieli, studentów i uczniów, Warszawa 1997.
Saloni Z., Świdziński M., Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 1981 i nast. wyd.
Strutyński J., Gramatyka polska. Wprowadzenie, fonetyka, fonologia, morfologia, składnia, wyd. 3, Kraków 1999.
W cyklu 2023:
Bańko M. (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2020. |
W cyklu 2024:
Bańko M. (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: