Trening umiejętności komunikowania się 380-DS5-1IAG
Ogólnoakademicki
Studia jednolite magisterskie
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Rok 1, semestr I
Bez wstępnego przygotowania
30 godz. ćwiczeń
Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi
Punkty ECTS: 2,0
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 30 godz. - 1,00 ECTS
- o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: student a wiedzę odnoszącą się do różnych rodzajów więzi społecznych, prawidłowości nimi rządzących oraz dotyczącą edukacji międzykulturowej, jej specyfiki i sposobów realizacji (KA7_WK5). Ma wiedzę dotyczącą komunikowania się społecznego i interpersonalnego, ich
prawidłowości i zakłóceń ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy w
przedszkolu i szkole (KA7_WK8).
W zakresie umiejętności: porozumiewa się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązuje konflikty oraz tworzy dobrą atmosferę do komunikacji w grupie przedszkolnej/klasie szkolnej i poza nią (KA7_UK4). Posługuje się normami społecznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności każdego człowieka (KA7_UO3). Pracuje efektywnie w zespole, pełniąc różne role; posiada umiejętność współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami i rodzicami
dzieci/uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz lokalnej (KA7_UO6).
Kryteria oceniania
Pisemny test wyboru.
Literatura
Literatura podstawowa:
Berne E. (2012). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Littauer F. (1994). Osobowość plus. Jak zrozumieć innych, przez zrozumienie siebie? Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Logos”.
McKay M., Davis M., Fanning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.
Sujak E.(2006). ABC psychologii komunikacji. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Thomson P. (1998). Sposoby komunikacji interpersonalnej. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Townend A. (1996). Jak doskonalić asertywność. Praktyczny podręcznik asertywności dla menedżerów. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Literatura uzupełniająca:
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2007). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Domachowski W. (1993). Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. Toruń:Wydawnictwo „Edytor”.
Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk:GWP.
Grzesiuk L. (1994). Studia nad komunikacją interpersonalną. Warszawa: PTP.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: WN PWN.
Pease A. (1992). Język ciała. Kraków: Wydawnictwo Gemini.
Stewart J. (red.) (2003). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: WN PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: