Teoria wychowania 380-DS5-1TWY
Kierunek studiów: - PiW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści ogólnouczelniany
Dziedzina nauki: Pedagogika
1 rok PiW SJ sem.letni
Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z propedeutyki filozofii, psychologii rozwojowej oraz osobowości, a także socjologii wychowania.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h – wykład, 15h - ćwiczenia
Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące
Liczba punktów ECTS 3 w tym:
- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 1,5
- o charakterze praktycznym 1,5
1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się teoria wychowania:
- metodologiczne zagadnienia teorii wychowania
- aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania
- przedstawiciele wybranych orientacji badawczych
- struktura procesu wychowania
- podstawowe środowiska wychowawcze
2) Ćwiczenia poświęcone są min. następującym zagadnieniom:
- omówienie wybranych elementów struktury procesu wychowania;
- osoba nauczyciela-wychowawcy (kompetencje, zagadnienie autorytetu);
- omówienie wybranych dziedzin wychowania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia.
KA7_WG3 - Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii wychowania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać
KA7_WG8 - Ma wiedzę dotyczącą innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego inspirujących do planowania i organizowania pracy własnej
KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA7_UW5 - Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania oraz adekwatnie do celów wychowania dobiera metody, tworzy, testuje i modyfikuje materiały dydaktyczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA7_KO2 - Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań wychowawczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny w formie testu.
Zaliczenie ćwiczeń:75% obecność na zajęciach oraz pozytywnie napisane kolokwium. Ocenę pozytywną z kolokwium gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Braun-Gałkowska M., W tę samą stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych, Warszawa 1994.
Braun-Gałkowska M., Gutowska A. (red.), W tę samą stronę. Antologia tekstów do lekcji wychowawczych, t. 1 i 2, Warszawa 1994.
Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.
Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011.
Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.
Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008.
Gurycka A., O sztuce wychowywania: dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 1997.
Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009.
Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.
Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia,Toruń 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: