Trening umiejętności komunikowania się 380-DS5-1XIAG
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku
Nazwa kierunku studiów Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna.
Poziom kształcenia Studia pięcioletnie,
Profil studiów Ogólnoakademicki,
Forma studiów Stacjonarne
Kod przedmiotu 380-DS5-1XIAG
Język przedmiotu polski.
Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy
Rok studiów /semestr I rok, semestr II
Liczba godzin zajęć dydaktycznych : 30 godzin ćwiczeń
Punkty ECTS: 2 punkt
Bilans nakładu pracy studenta :
Rodzaje aktywności
- udział w ćwiczeniach 30 h
- przygotowanie do prezentacji zaliczeniowych 15 h
- konsultacje 5 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -35 h
- o charakterze praktycznym 15 h
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia: Student, który zaliczył przedmiot:
W01- ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi regułach komunikacyjnych
W02 – ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interdyscyplinarnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
U-01 potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowaniu i prognozowaniu sytuacji oraz strategii skutecznej komunikacji.
U02– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K02- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w warsztacie (ocenianie ciągłe) oraz pozytywna ocena z napisanego kolokwium.
Student może bez podania przyczyny opuścić jedne zajęcia, pozostałe nieformalne nieobecności zalicza w czasie konsultacji.
51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk 2002
Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998.
Fisher. R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1990
Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004.
Hogan K., Sztuka porozumienia Twoją drogą na szczyty, Warszawa 2001.
Hiam A., Pokonywanie przeszkód. Przypowieść o tym jak poskromić smoka konfliktu, Gliwice 2002.
Żurek E., Sztuka wystąpień, Warszawa 2004.
Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003.
Birkenbihl V.F., Komunikacja werbalna, Wrocław 1997
Walker W., Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001
Walther G. R., Mówisz, masz, Gdańsk 2007
Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2003
Literatura uzupełniająca:
Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1986
Tannen D., Ty nic nie rozumiesz, Warszawa 1994
Wills–Brandon C., Jak mówić nie i budować udane związki, Gdańsk 2003
Evans P., Toksyczne słowa, Warszawa 1992
Bowkett S., Wyobraź sobie, że - ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, Warszawa 2000
Rebel G., Naturalna mowa ciała, Wrocław 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: