Praktyka ogólnopedagogiczna 380-DS5-2JAH
- Zapoznanie z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola/szkoły, poznanie dokumentacji przedszkola/szkoły, zadań opiekuńczo - wychowawczych;
- Obserwacja działalności wychowawczej nauczyciela, aktywności dzieci/uczniów, interakcji w grupie przedszkolne/klasowej (na zajęciach pozalekcyjnych i przerwach, w czasie przed i po zajęciach;
- Współdziałanie z nauczycielem w realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych;
- asystowanie i pomoc nauczycielowi w pełnieniu roli wychowawcy i opiekuna grupy, asystowanie w prowadzeniu zajęć wychowawczych;
- Udział, w miarę możliwości, w pracy Rady Pedagogicznej lub Zespołu Samokształceniowego;
Metody dydaktyczne: ćwiczenia
Punkty ECTS: 2.0;
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach – 30 h
przygotowanie do ćwiczeń – 15 h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h
Wskaźniki ilościowe:
-Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 52 h; ETCS – 2
-O charakterze praktycznym - 30 h; ECTS – 1
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG5, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna;
KA7_UW1, obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;
KA7_KK4, autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami
merytorycznymi
Kryteria oceniania
Metody - ćwiczenia
Warunki zaliczenia:
1. Przedłożenia przez Studenta potwierdzenia terminu realizacji praktyk przez dyrektora placówki (pieczątka i podpis w dzienniczku praktyk).
2. Przedstawienia w formie pisemnej opinii wraz z oceną w stopniu (skala 2-5) o zrealizowanej praktyce dokonanej przez opiekuna praktyki ze strony przedszkola/szkoły, zawierającej spostrzeżenia dotyczące: postawy studentki/ta wobec podjętych zadań, jej/jego merytorycznego przygotowania, umiejętności radzenia sobie w sytuacji zaangażowania w wykonywaną pracę, punktualności.
3. Przedstawienia przez Studenta/tkę rzetelnie uzupełnionego dzienniczka praktyki i ewentualnie ustnej opinii na temat przebytej praktyki (w terminie 2 tygodni od jej zakończenia).
Literatura
Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.
Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016.
Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018.
Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.
Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013.
Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018.
Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020.
Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014.
Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: