Edukacja twórcza dziecka 380-DS5-2JAP
Celem tego przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy potencjału twórczego dziecka, poznanie szkolnych i przedszkolnych stymulatorów i inhibitorów aktywności twórczej dziecka.Analiza i oceny koncepcji i programów rozwijania twórczości dzieci w wieku przedszkolnym. Autorskie projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową i metodyczną.
Planowanie oraz integrowanie treści, metod i zadań twórczych w sytuacjach przedszkolnych i szkolnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG6 Student metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
KA7_UW3 Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy.
KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.
KA7_UO2 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów.
KA7_KK4 Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne wykładu. Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51%)
91-100% - ocena bdb
81-90% - ocena db plus
71-80% - ocena dobra
61-70% - ocena dost. plus
51-60% - ocena dostateczna
0-50% - ocena niedostateczna
Zaliczenie ćwiczeń:
- dwie prace metodyczne (projektowe);
- aktywność na ćwiczeniach,
- samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej.
Literatura
Literatura wykłady:
Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.
Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP.
Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN.
Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Uszyńska-Jarmoc J., 2003, Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok, Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania...., Białystok, Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Trans Humana.
Literatura ćwiczenia
Bonar J., 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wyd. UŁ.
Szmidt K.J., 2016, Sesje twórczej pomysłowości, dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wyd. Helion.
Nęcka E., 1998, Trening twórczości, Kraków, Wyd. Impuls.
Szmidt K.J., 2008, Trening kreatywności, Gliwice, Wyd. Helion.
Braun D., 2007, Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce, Wyd. Jedność.
Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże – skarby – przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych, Białystok, Trans Humana.
Olczak M., 2009, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”.
Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka,. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: