Pedagogika wczesnoszkolna 380-DS5-2PWC
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia jednolite magisterskie
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: II rok, semestr4
Wymagania wstępne: podstawy pedagogiki ogólnej, pedagogika ogólna, etyka zawodu nauczyciela, dydaktyka
Wymagania wstępne:
znajomość podstawowej terminologii używanej w pedagogice
znajomość etyki zawodu nauczyciela
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin
Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, praca w grupach, konsultacje
Punkty ECTS: 7
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 30 godzin
udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń 55 godzin
przygotowanie zadań grupowych 30 godzin
przygotowanie do egzaminu 30 godzin
udział w konsultacjach 5 godzin
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 godzin
o charakterze praktycznym 105 godzin
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: zdalnie | W cyklu 2022: w sali |
Efekty kształcenia
student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania,uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;KA7_WG2,
student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; KA7_WK3,
student zna i rozumie procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia; KA7_WK4,
student potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy,pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia; KA7_UK1,
student jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub
uczniów w świat wartości; KA7_KK3
Kryteria oceniania
Metody problemowe i inne, aktywizujące studentów w procesie kształcenia
Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – egzamin, ćwiczenia – zaliczenie na ocenę.
Zaliczenie cząstkowe ćwiczeń:
- ocena zadań przedmiotowych (wykonywanych indywidualnie lub zespołowo);
Ocena dostateczna z ćwiczeń - min 51% punktów możliwych do zdobycia na ćwiczeniach;
Ocena dostateczna z wykładu - min 51% punktów możliwych do zdobycia na egzaminie pisemnym
Literatura
Literatura:
J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011.
Głoskowska-Sołdatow Małgorzata(red.), Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020
Małgorzata Karwowska-Struczyk, Dorota Sobierańska, Magdalena Szpotowicz , Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, badania, opinie, inspiracje, Żak, 2011l
Pedagogika wczesnoszkolna dyskursy, problemy, rozwiązania red. Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska, PWN, Warszawa 2011
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wybrane problemy, monografia seria pedagogika, red. naukowa Pujer Klaudia,Exante, Wrocław 2016
Sieradzka-Baziur Bożena, Słownictwo specjalistyczne prac z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego, Akademia Ignatianum, Kraków pdf
https://www.academia.edu/28291555/S%C5%82ownictwo_specjalistyczne_prac_z_zakresu_pedagogiki_przedszkolnej_i_wczesnoszkolnej_w_kontek%C5%9Bcie_bada%C5%84_dotycz%C4%85cych_j%C4%99zyka_naukowego dostęp[29.01.2021]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: