Edukacja matematyczna 380-DS5-3BHL
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika wczesnoszkolna
Rok studiów/semestr: III/6
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):
Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia
Punkty ECTS: 5.0;
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Udział w wykładach – 20 h
przygotowanie do ćwiczeń - 30h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h
przygotowanie do testu egzaminacyjnego - 10h
egzamin - 2h
Wskaźniki ilościowe:
-Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 52 h; ECTS – 2,5
-O charakterze praktycznym - 60 h; ECTS – 2,5
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2);
- zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6);
- umie wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3);
- potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; (KA7_UW4);
- potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu metodyki edukacji matematycznej w klasach 1-3 (KA7_UW6);
- dokonuje autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi (KA7_KK4)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach (ćwiczenia) min 90%;
- znajomość omawianych zagadnień teoretycznych (odpowiedzi ustne);
- przygotowanie do zajęć (prezentacja ćwiczeń z uczniami);
- aktywność na zajęciach (wypowiedzi studenta w toku zajęć);
- uczestnictwo w pracach indywidualnych i grupowych;
- pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (punktacja: 91% -100% bdb; 81% - 90% db+; 71% - 80% db; 61% - 70 % dst+; 51% - 60% dst; 50 % - ndst ).
Literatura
Literatura podstawowa
Braun M., Konstrukcje matematyczne. Jak sobie z nimi radzić? Gdańsk 1995.
Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa 2009.
Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć, Warszawa 2013.
Dąbrowski M., Edukacja matematyczna bez matematyki (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014.
Dudel B., Zajączkowska K., MultiZegar. Nauka pomiaru czasu., Gdańsk 2019.
Dudel B., Zajączkowska K., Uczymy się matematyki z „Magicznym Drzewem”, Opole 2022.
Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000.
Jaworska M., Jędrzejewska M., Nawrocka K., Dziecinnie prosta matematyka., Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata, Warszawa 2019.
Hanisz J., Matematyka w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2002.
Kalinowska A., Pozwólmy dzieciom działać. Warszawa 2010.
Kalinowska A. (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie, Olsztyn 2013.
Kalinowska A., Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014.
Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004.
Krejcova E., Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej, Opole 2016.
Krämer M., Matematyka jest wszędzie. Rodzinne przygody z matematyką, Warszawa 2017.
Łuczak A., Muzyka i matematyka w edukacji dziecka. Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania muzyki i matematyki w edukacji wczesnoszkolnej, Zielona Góra 2020.
Nowak-Łojewska A., Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczyciela klas I-III. Warszawa 2015.
Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolne, Opole 2011.
Nawolska B., Żądło-Treder J., Dziecko w świecie miary, Kraków 2020.
Oszwa U., Lęk przed matematyką, Lublin, 2020.
Pawlusińska L., Kierowane odkrywanie matematyki we wczesnej edukacji. Szczecin 2021.
Płocki A., Krecha I. (red.) Matematyka w przyrodzie i sztuce – matematyka, przyroda i sztuka w kształceniu powszechnym, Nowy Sącz 2012.
Przybyła T. (red.), Liczby w cyfrowym świecie. Rozmowy o współczesnej edukacji matematycznej dziecka, Poznań 2021.
Siwek H., Nauczanie czynnościowe matematyki, Warszawa 1998.
Skarbek K., Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie? Kraków 2020.
Skura M., Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa 2008.
Skura M., Lisicki M., Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki, Warszawa 2018.
Szczygieł M., Sukcesy i porażki w uczeniu się matematyki. Uwarunkowania osiągnięć matematycznych uczniów edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2020.
Treliński G., Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I-III, Kielce 2004.
Wojciechowska K., Zabawy z zadaniami tekstowymi w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2011.
Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków 2007.
Czasopisma metodyczne : Matematyczna Edukacja Dzieci - Czasopismo dla nauczycieli i rodziców, Problemy Wczesnej Edukacji
Literatura uzupełniająca:
Dudel B., Stymulowanie rozwoju kompetencji emancypacyjnych uczniów w procesie realizacji treści geometrycznych w klasie trzeciej szkoły podstawowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2015.
Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017.
Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne,, Toruń 2020.
Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010.
Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Kraków 2008.
Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Kraków 2004.
Rocławski B., O związkach nauczania matematyki z nauczaniem języka w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Gdańsk 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: