Edukacja społeczno-przyrodnicza 380-DS5-3JEB
Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz biologii, geografii i historii (na poziomie szkoły średniej)
15 godzin wykładów, 20 godzin ćwiczeń
Tematyka wykładów:
1. Miejsce edukacji środowiskowej w edukacji elementarnej – 2h
2. Praca nad pojęciami z zakresu edukacji przyrodniczej i społecznej - 2h
3. Rozwijanie umiejętności w ramach edukacji społeczno-przyrodniczej -2h
4. Upodobnienie nauczania do procesu badania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – 2h
5. Środowisko społeczne dziecka -2h
6. Edukacja geograficzna i historyczna w kształceniu zintegrowanym – 2h
7. Edukacja ekologiczna w nauczaniu początkowym – 2h
8. Aktywność dzieci w ramach edukacji społeczno-przyrodniczej-1 h
Tematyka ćwiczeń:
1. Treści nauczania edukacji przyrodniczej i społecznej w edukacji elementarnej (analiza podstawy programowej i programów kształcenia).
2. Pojęcia (rzeczy, procesy, zjawiska) w treściach edukacji przyrodniczej.
3. Nabywanie umiejętności - działalność praktyczna uczniów.
4. Stosowanie badania w edukacji przyrodniczej
5. Wycieczka w realizacji treści przyrodniczych i geograficznych.
6. Realizacja treści społecznych i historycznych w klasach I-III
7. Realizacja treści historycznych i geograficznych w klasach I-III
8. Rozwijanie ciekawości poznawczej w zakresie ed. przyrodniczej i społecznej
metody dydaktyczne: wykład, warsztaty grupowe, projekt, dyskusja, ćwiczenia
punkty ECTS - 3
udział w wykładach - 15
udział w zajęciach (ćwiczeniach, laboratoriach.) - 15
przygotowanie do zajęć (ćwiczeniach,, lektoraty i in.) - 15
przygotowanie eseju/pracy pisemnej - 7
przygotowanie do egzaminu - 20
egzamin - 2
udział w konsultacjach - 1
Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 (2 pkt ECTS)
o charakterze praktycznym - 95 (3 pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku realizacji przedmiotu Student zna i rozumie:
KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
KA7_WG6 - metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
KA7_UW3 - wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne
sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z
uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych
dzieci lub uczniów oraz grupy;
KA7_UW4 - dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz
metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;
KA7_UW6 - funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy
KA7_ KO3 -rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania
współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk;
Kryteria oceniania
wykład, metoda ćwiczeń, dyskusja, zajęcia terenowe
Przedmiot kończy się zaliczeniem w stopniu. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach (90%). Aby uzyskać zaliczenie należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów za wyznaczone zadania:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności.
Literatura
Literatura podstawowa:
Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków, 2005
Pituła B., Grzyb B., Morgała M.(2021) Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - ćwiczenia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Gąsiorek K., Paśko I. (red.) (2012) Poznawanie świata w edukacji dziecka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Sobierańska D., (2014) Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole [w] D. Klus-Stańska (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków.
Budniak A., Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice, 2009
Walosik A., Żeber-Dzikowska I. (red) (2020) Edukacja przyrodnicza. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2020.
Michalak R., Parczewska T. (2019) (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Żuchelkowska, K. (2015) Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Wagner, M. (2013) Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody. Kielce: Wydawnictwo Jedność,
Literatura uzupełniająca
Adamek I., Pawlak B. Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków,2012
Komorowska-Zielony A., Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk, 2008.
Nauczanie przyrody: wybrane zagadnienia (red) E Arciszewska, St. Dylak, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: