Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji 380-DS5-3JED
Zagadnienia
I. Migracje powrotne
1. Skala zjawiska migracji powrotnych (w tym dzieci) w Polce i w województwie podlaskim (desk research)
2. Sytuacja migrantów powrotnych w Polsce
- typologia migracji powrotnych
- powrotny szok kulturowy
- strategie radzenia sobie ze stresem i zmiany w obrębie tożsamości
II. Czynniki ułatwiające proces powrotu z emigracji
1. Doświadczenia emigracyjne dzieci.
2. Trudności (w tym emocjonalne) dzieci w związku z doświadczeniem migracyjnym.
3. Związki dziecka z miejscem migracji w świetle teorii przywiązania.
4. Emigracja i powrót (przygotowanie do powrotu, pożegnanie, utrzymywanie kontaktu).
III. Migracje powrotne dzieci
1. Doświadczenia dzieci i ich uwarunkowania (doświadczenia za granicą, ocena decyzji o powrocie, sieci społeczne)
2. Doświadczenia powrotne rodziców i ich uwarunkowania
3. Nauczyciel i jego poczucie kompetencji w pracy w dziećmi z rodzin powracających.
IV. Adaptacja dzieci powracających z zagranicy do funkcjonowania w polskiej szkole
- analiza indywidualnych przypadków doświadczeń w oparciu o literaturę przedmiotu, wywiady z rodzicami, nauczycielami).
V. Funkcjonowanie dziecka w polskiej szkole po powrocie z zagranicy.
- funkcjonowanie szkolne, trudności językowe, różnice programowe, ocenianie, różnice kulturowe, trudności emocjonalne, nierówne traktowanie w szkole
VI. Rekomendacje
Opracowanie rekomendacji dla rodziców
Opracowanie rekomendacji dla szkoły (model norweski, angielski, hiszpański)
Opracowanie rekomendacji dla dzieci i młodzieży
Rekomendacje systemowe
VII. Migracje osiedleńcze
1. Rozpoznanie doświadczeń emigracyjnych uczniów
2. Opracowanie rekomendacji dla rodziny osiedleńczej
VIII. Dzieci migrantów ekonomicznych w polskiej szkole
1. Rozpoznanie doświadczeń migracyjnych uczniów
2. Opracowanie rekomendacji dla szkoły
IX. Migracje uchodźcze i wynikające z nich potrzeby edukacyjne dzieci
1. Dziecięce doświadczenia wynikające z uchodźstwa (analiza indywidualnych przypadków doświadczeń w oparciu o literaturę przedmiotu, wywiady z nauczycielami)
2. Potrzeby edukacyjne dzieci uchodźców.
3. Analiza istniejących rekomendacji dla szkół
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych typach migracji zagranicznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Student ma podstawową wiedzę o sytuacji życiowej, zwłaszcza edukacyjnej, dzieci mających doświadczenia migracyjne.
Umiejętności
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji potrzeb dzieci znajdujących się w sytuacji powiązanej z ich migrowaniem; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności
pedagogicznej
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
Kompetencje społeczne
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
-obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach; pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji;
- aktywność i przygotowanie do zajęć
- przygotowanie prezentacji w małych grupach.
Literatura
Cieślikowska, D. i Sarata, N. (2012). Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd
badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
http://www.tea.org.pl/userfiles/file/Wielokrotna.pdf.
Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015). (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka.
Jurek, A. (2015). Psychologiczne aspekty doświadczeń migracyjnych u dziecimi młodzieży.
W: N. Klorek i K. Kubin (red.) Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa
dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, 27–64. Warszawa: Fundacja na rzecz
Różnorodności Społecznej.
Klorek, N. (2015). Równe traktowanie w edukacji – przegląd rozwiązań zagranicznych
wspierających edukację uczniów i uczennic innojęzycznych, Seria „Z teorią w praktykę”
nr 2/2015, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/ FRS_SeriaT_Klorek_02.2015.pdf2015).
Ślusarczyk M. (2014). Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych. Zeszyty Pracy Socjalnej, 3, 75–89.
Ślusarczyk M., Pustułka P. (2017). Transnarodowość w przestrzeni domowej polskich rodzin w Norwegii. Studia Humanistyczne AGH, 16(1), 23–37.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, Dz.U. Nr 170, poz.1143.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: