Edukacja techniczna 380-DS5-4BHU
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
ECTS: 3 punkty
Język przedmiotu Język polski
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł _7 Kompetencje metodyczne nauczyciela przedszkola i szkoły
Rok studiów /IV rok/ VII semestr
Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz techniki
Liczba godzin dydaktycznych – 30 godzin, w tym: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń
Bilans nakładu pracy studenta –15 h ćwiczenia, 15 h wykłady, 5 h konsultacje indywidualne, 15 h przygotowanie do ćwiczeń, 50 godzin – praca własna studenta
Wskaźniki ilościowe – 50 godzin – 2 punkty ECTS – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela;
50 godzin – 2 punkty – praca własna studenta, w tym: czytanie wskazanej literatury, przygotowanie projektu zaliczeniowego, przygotowanie pracy pisemnej zaliczeniowej; o charakterze praktycznym - 30 (1 punkt ECTS).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
-zna i rozumie metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wcześniej (KA7_WG6);
- potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów oraz grup (KA7_UW3);
- potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatne do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4);
- jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi (KA7_KK4).
Kryteria oceniania
Obowiązuje pisemna forma zaliczenia
WARUNKI ZALICZENIA ORAZ KOMPONENTY OCENY KOŃCOWEJ
Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładów jest udział w minimum 90% zajęć oraz uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Materiałoznawstwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003.
2. Leksykon naukowo-techniczny, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2001.
3. Drejer, F. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa).
4. Kraszewski, K. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Pobrane z: http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1715/PM314--Podstawy-edukacji- ogolnotechnicznej.pdf (01.10.19).
5. Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Czerwiński, W. (1968). Technologia materiałów do zajęć praktyczno-technicznych w szkole. Warszawa: Państwowe ZakładyWydawnictw Szkolnych.
2. Dąbrowski, A. (1982). Vademecum nauczyciela techniki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
3. Furmanek, W. (1987). Podstawy wychowania technicznego. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
4. Furmanek, W. (1992). Nauczanie techniki w klasach początkowych. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
5. Furmanek, W. (2007). Jutro edukacji technicznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
6. Marszałek, A. (2001). Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. 7. Tofts, H., Annie, O. (1999). 50 pomysłów czyli Jak zrobić coś z papieru, masy papierowej, modeliny : wszystko co może wykonać dziecko. Poznań: Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: