Metody badań jakościowych 380-DS5-4GKH
Moduł ogólnouczelniany
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł przygotowanie kierunkowe
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika, metodologia badań społecznych
Rok studiów/semestr: I rok/ II semestr (jednolite)
Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Przedmiot wprowadzający: Podstawy metodologii nauk społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
15 h wykładów + 30 h ćwiczeń
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, tworzenie grup problemowych, prezentacje multimedialne, - zgodne z koncepcją projektowania uniwersalnego w edukacji.
Punkty ECTS: 5 pkt
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach -15h
Udział w ćwiczeniach -30h
Udział w konsultacjach - 2h
Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 30h
Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 40h
Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 10h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Udział w wykładach - 15h, Udział w ćwiczeniach - 30h, Udział w konsultacjach - 2h (Suma: 2 ECTS)
o charakterze praktycznym: Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 30h, Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projektu badań) - 40h, Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 105h (Suma: 3 ECTS)
W cyklu 2022:
Moduł ogólnouczelniany Punkty ECTS: 5 pkt |
W cyklu 2023:
Moduł ogólnouczelniany |
W cyklu 2024:
Moduł ogólnouczelniany |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG4, Ma interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą dzieciństwa (CHILDHOOD STUDIES) – rozwoju człowieka, współczesnych badań nad dzieciństwem i dobrostanem dziecka
KA7_WG5, Zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, orientuje się w stanowiskach i podejściach metodologicznych, ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego
KA7_UW2, Posiada umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb, możliwości, uzdolnień każdego dziecka/ucznia pod względem planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania
KA7_UW4, Skutecznie wykorzystuje TIK w pracy badawczej i dydaktycznej
KA7_KO2, Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład – zaliczenie na ocenę;
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;
Zaliczenie cząstkowe:
Ćwiczenia:
• ocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),
• ocena efektów pracy zespołowej,
• ocena za teczkę do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy),
Wykład:
• zaliczenie pisemne (test dydaktyczny: pytania zamknięte i otwarte)
Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania):
Punktacja/oceny:
91%-100% bdb
81%-90% db plus
71%-80% db
61%-70% dst plus
51%-60% dst
50% -ndst
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Bunio-Mroczek P. (2021). Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne
aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 4, s. 6–26 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01
Charmaz K. (2013), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Flick, U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa.
Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego)
Kubinowski D. (2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin.
Kubinowski, D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin.
Kunat, B. (2015), Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102.
Kunat, B.(2012), Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej
Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273.
Kvale S. (2004), Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.
Kvale S. (2012), Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa.
Lisek-Michalska, J. (2012). Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 42, s. 33 – 61.
Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf
Miles M. B, Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.
Nowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków.
Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Sławińska, M. (2019). Problemy etyczne w badaniach z udziałem dzieci. Na przykładzie badania grupy przedszkolnej. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja" Tom 22, numer 2(86) , s. 109 - 123.
Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
Kędzierska H., (red.) (2010). Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, UWM, Olsztyn.
Konecki T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.
Lalak D. (2009), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, „Żak”, Warszawa.
Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, SCHOLAR, Warszawa.
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, UŁ, Łódź.
Kuryłowicz E. (1996). Projektowanie uniwersalne : udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym . Warszawa: Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Błaszak M., Przybylski Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi,
Niepełnosprawność i idea projektowania uniwersalnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Eikhaug O. (2018). Innovating with People. Inclusive Design and Architecture. DOGA: Design and Architecture Norway.
W cyklu 2022:
LITERATURA PODSTAWOWA |
W cyklu 2023:
LITERATURA PODSTAWOWA |
W cyklu 2024:
LITERATURA PODSTAWOWA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: