Metodyka wczesnego nauczania języka angielskiego 380-DS5-4HAH
Istota i sens nauczania języka obcego (etap początkowy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych)
Sukces i niepowodzenie w uczeniu się języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym
Istota i sens metod nauczania języka angielskiego - co to znaczy znać język obcy
Znaczenie umiejętności językowych nauczyciela w nauczaniu wczesnoszkolnym
Metoda naturalna (The Natural Approach)
Metoda audiolingwalna (ALM) z drylami językowymi
Metoda reagowania całym ciałem (TPR)
Podejście komunikacyjne (The Communicative Approach)
Techniki rozwijające sprawność mówienia i kształtowania poprawnej wymowy oraz rozumienia ze słuchu w nauczaniu języka angielskiego: gry, zabawy, storytelling, piosenki, wierszyki, rymowanki, wykorzystanie multimediów
Rola motywacji w nauczaniu i w procesie opanowywania języka obcego
Analiza "Podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego" w zakresie języka obcego
Planowanie procesu opanowywaniu języka obcego przez dzieci w wieku przedszkolnym (podejście holistyczne)
Tworzenie sytuacji edukacyjnych, nauczanie sytuacyjne w codziennej aktywności z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji dzieci
W cyklu 2022:
Istota i sens nauczania języka obcego (etap początkowy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych) |
W cyklu 2023:
Istota i sens nauczania języka obcego (etap początkowy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych) |
W cyklu 2024:
Istota i sens nauczania języka obcego (etap początkowy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza, Absolwent zna i rozumie:
KA7_WG6 - metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
KA7_WG7 - znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci;
Umiejętności, Absolwent potrafi:
KA7_UW3 - wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy;
KA7_UW4- dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;
KA7_UK2 - poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
KA7_KK4 - autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pisemnej
Liczba dopuszczalnych nieobecności: 1
Zajęcia warsztatowe prowadzone są w formie blended learning:min 50% w formie stacjonarnej oraz do 50% z wykorzystaniem modułów do realizacji na platformie EDUPORTAL w oparciu o materiały specjalistyczne.
Zajęcia prowadzone w formie praktycznych ćwiczeń kluczowych umiejętności niezbędnych przy pracy z dzieckiem przedszkolnym.
Skala ocen:
100% - 91% bardzo dobry (5.0)
90% - 81% dobry plus (4.5)
80% - 71% dobry (4.0)
70% - 61% dostateczny plus (3.5)
60% - 51% dostateczny (3.0)
Forma zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę po I semestrze,
Warunki zaliczenia/egzaminu
- obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze bez konieczności jej odpracowania),
- terminowe zaliczenie na ocenę minimum dostateczną prezentacji - flash cards (karty obrazkowe), piosenka, ćwiczenia nauki słownictwa w grupie sześciolatków.
- egzamin pisemny w formie otwartej
Literatura
1. Komorowska, H. Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna.
2. Dakowska, M. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. PWN.
3. Pinter, A. Teaching Young Language Learners (Oxford Handbooks for Language Teachers Series). Oxford.
4. Cameron, L. Teaching Languages to Young Learners (Cambridge Language Teaching Library). Cambridge.
5. Bland, J. (red.) Teaching English to Young Learners: Critical Issues in Language Teaching with 3-12 Year Olds. Bloomsbury.
6. www.busyteacher.org
7. www.onestopenglish.com
8. http://www.eslbase.com/teaching/young-learners/
9. https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/B369-Young-Learners-Activity-Book_v10.pdf
10.Arabski J. 1996. Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Katowice: Śląsk.
11. Brzeziński J. 1987. O nauczaniu języków obcych dzieci. Warszawa: WSiP
12. Fontana D. 1988. Psychology for Teachers. Basingstoke: Macmillan
13. Johnson, K.E. 199. Understanding Communication in Second Language Classrooms. Cambridge: CUP
14. Krashen S., T. Terrell. 1988. The Natural Approach. New York: Prentice Hall
Oxford R. 1990. Language Learning Strategies. New York: Newbury House Publishers
15. Scott W., L. Ytreberg. 1990. Teaching English to Your Childern. London: Longman
16. Siek-Piskozub T. 1994. Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych. Warszawa WSiP
17. Stawna M. 1991. POdejście komunikacyjne do nauczania języków obcych. Warszawa: WSiP
18. Tarone E., G. Yule. 1989 Focus on the Language Learner, Oxford: OUP
Wright A, et al. 1990. Games for Language Learning. Cambridge: CUP
W cyklu 2022:
Arabski J. 1996. Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Katowice: Śląsk. |
W cyklu 2023:
Arabski J. 1996. Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Katowice: Śląsk. |
W cyklu 2024:
Arabski J. 1996. Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Katowice: Śląsk. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: