Edukacja w zakresie wychowania fizycznego 380-DS5-4IBO
Poziom kształcenia: studia jednolite magisterskie
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Język przedmiotu: polski
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy M_6
Rok studiów/semestr IV/7
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: ogółem- 45 godzin (15 godzin wykładu + 30 godzin ćwiczeń)
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach - 15 godzin
udział w ćwiczeniach - 30 godzin
przygotowanie do zajęć - 30 godzin
przygotowanie pracy pisemnej - 20 godzin
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny
przygotowanie do egzaminu - 15 godzin
egzamin - 2 godziny
razem:104 godziny
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godziny
- o charakterze praktycznym - 80 godzin - 2.5 pkt.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG7 Ma wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań –norm, procedur i dobrych praktyk, stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolne
KA7_WG9 Ma wiedzę dotyczącą znaczenia i możliwości celowego i różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dziec
KA7_WG12 Ma wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
KA7_UW5 Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania oraz adekwatnie do celów wychowania i kształcenia dobiera metody, tworzy, testuje i modyfikuje materiały dydaktyczne
KA7_UW6 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk i wykorzystuje w codziennej działalności edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów
KA7_UW7 Identyfikuje naturalne, spontaniczne zachowania dzieci/uczniów jako sytuacje dydaktyczne; generuje oryginalne rozwiązania pojawiających się problemów pedagogicznych
KA7_UO1, Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów
KA7_KO2 Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy
Kryteria oceniania
Wykład, ćwiczenia. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu jest uzyskanie 51% punktów. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest 95 % obecność na zajęciach, samodzielne napisanie konspektu oraz aktywny udział.
Literatura
Anatomia człowieka red. W. Sylwanowicz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, W-wa 2000
D.Bąk- Gry i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do10lat, PPiW, W-wa 2002
Biblioteczka reformy – O wychowaniu fizycznym, MEN, W-wa 2000
J.Bielski-Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego: podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i studentów studiów pedagogicznych , 2005
M.Bronikowski, R. Muszkieta- Zabawy i gry ruchowe w kształceniu zintegrowanym, Pracownia Wydawnicza „HELVETICA”, Poznań 2002
M. Bronikowski, R. Ślebioda, M. Bronikowska, M. Janowska- Wychowanie Fizyczne Poprzez Zabawy i Gry Ruchowe, AWF Poznań, Poznań 2007
K. Dutkiewicz, T.Konieczny – Wychowanie fizyczne w edukacji klas młodszych, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, W-wa 2001
Metodyka wychowania fizycznego w zreformowanej szkole red. M. Bronikowski
S.Owczarek- Gimnastyka przedszkolaka, 2001
S.Owczarek- Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, 2006
J. Tatarczuk- Metodyka wychowania fizycznego, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2004
R. Trześniowski-Zabawy i gry ruchowe, WSiP, W-wa 2017
K.Wlaźnik- Zabawy i gry ruchowe dla dzieci w wieku 6-10 lat: przewodnik metodyczny dla nauczyciela, 2002
Wójtowicz S- Zarys anatomii i fizjologii człowieka 2004
Kierczak U, Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej Poradnik metodyczny, Koncepcja edukacji fizycznej Zdrowie - Sport – Rekreacja, Impuls , Kraków, 2018
Nitecka-Walerych A, Ćwiczenia i zabawy z przyborami dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego , 2017
Winczewski P, Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia, Difin , 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: