Metodyka nauczania języka obcego w klasach I-III 380-DS5-4JFT
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek
Wydział Nauk o Edukacji
Nazwa kierunku studiów
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Poziom kształcenia
Studia drugiego stopnia
Profil studiów
Ogólnoakademicki
Forma studiów
Stacjonarne
Kod przedmiotu
380-DS5-4JFT
Język przedmiotu
Polski / Angielski
Rodzaj przedmiotu
Obowiązkowy
Rok studiów / semestr
Rok IV, sem. 7
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Student powinien posiadać umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie B2, a także umiejętności i wiedzę wynikającą z planu studiów.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
Ćwiczenia – 15 godz.
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta
Ogólny nakład pracy studenta: 30 godz. w tym: udział w zajęciach dydaktycznych: 15 godz; przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury kierunkowej i przygotowanie projektów: 15 godz.
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
Liczba godzin:
- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 15
Punkty ECTS: 0,5
- o charakterze praktycznym: 15
Punkty ECTS: 0,5
TEMATYKA:
Istota i sens nauczania języka obcego (etap początkowy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych, akwizycja języka obcego w klasach I-III, sukces i niepowodzenie w uczeniu się języka obcego dzieci w klasach I-III)
Istota i sens metod nauczania języka angielskiego: co to znaczy znać język obcy (znaczenie umiejętności językowych nauczyciela w nauczaniu języka obcego w klasach I-III), metoda naturalna (The Natural Approach), elementy metody audiolingwalnej (ALM) – dryle językowe, metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Response), podejście komunikacyjne (The Communicative Approach), metoda zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu (CLIL); techniki rozwijające sprawność mówienia (kształtowanie poprawnej wymowy), pisania, czytania i rozumienia ze słuchu w nauczaniu języka obcego: gry, zabawy, teatr, drama, storytelling, pantomima, piosenki, wierszyki, rymowanki, zajęcia plastyczne, projekty językowe, efektywne wykorzystanie multimediów); rozwijanie świadomości różnorodnych akcentów językowych; rozwijanie elementów kompetencji interkulturowej; rodzaje i rola motywacji w nauczaniu języka obcego w klasach I-III; zastosowanie najnowszych technologii w nauczaniu języka obcego dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Analiza Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (klasy I-III) w zakresie języka obcego; planowanie procesu nauczania (etapy lekcji, konspekt, rozkład materiału).
Opracowywanie materiałów dydaktycznych, sterowanie interakcją, kierowanie klasą.
Testowanie i ocenianie.
W cyklu 2022:
Istota i sens nauczania języka obcego (etap początkowy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych, akwizycja języka obcego w klasach I-III, sukces i niepowodzenie w uczeniu się języka obcego dzieci w klasach I-III) |
W cyklu 2023:
Istota i sens nauczania języka obcego (etap początkowy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych, akwizycja języka obcego w klasach I-III, sukces i niepowodzenie w uczeniu się języka obcego dzieci w klasach I-III) |
W cyklu 2024:
Istota i sens nauczania języka obcego (etap początkowy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych, akwizycja języka obcego w klasach I-III, sukces i niepowodzenie w uczeniu się języka obcego dzieci w klasach I-III) |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG6
WIEDZA, absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej
KA7_UW3
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy
KA7_UW4
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia
KA7_UK2
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów
KA7_KK4
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi
Kryteria oceniania
Metody nauczania: zajęcia w grupie, prace projektowe, konsultacje, e-learning
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę (test + wykonanie zadań na platformie EduPortal)
Literatura
Pamuła M. Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Fraszka Edukacyjna
Komorowska, H. Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna.
Dakowska, M. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. PWN.
Pinter, A. Teaching Young Language Learners (Oxford Handbooks for Language Teachers Series). Oxford.
Cameron, L. Teaching Languages to Young Learners (Cambridge Language Teaching Library). Cambridge.
Bland, J. (red.) Teaching English to Young Learners: Critical Issues in Language Teaching with 3-12 Year Olds. Bloomsbury.
Języki Obce w Szkole https://jows.pl/
www.busyteacher.org
www.onestopenglish.com
http://www.eslbase.com/teaching/young-learners/
https://www.teachingenglish.org.uk/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: