Praca z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach wychowawczych 380-DS5-4XJCE
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z problemami wychowawczymi dzieci w wieku szkolnym, zróżnicowanymi potrzebami uczniów w tym zakresie, założeniami programów profilaktyczno-wychowawczych w szkole, metodami oddziaływań wychowawczych, sposobami identyfikowania sygnałów wychowawczych i mechanizmami zachowań uczniów, diagnozowania własnych umiejętności wychowawczych. W ramach wykładu przewiduje się zapoznanie studentów z rodzajami sytuacji konfliktowych oraz alternatywnymi metodami ich rozwiązywania.
Ćwiczenia poświęcone są kształtowaniu umiejętności: określania własnego stylu pracy wychowawczej; efektywnego komunikowania się z uczniem i nawiązywania z nim relacji; budowania zespołu, analizy zdarzeń o znaczeniu wychowawczym; diagnozowania i analizowania problemowych sytuacji wychowawczych; efektywnego stosowania oceniania w procesie dydaktyczno- wychowawczym na I szczeblu kształcenia; stosowania adekwatnych do sytuacji i możliwości uczniów metod i strategii oddziaływań; wspierania autonomii dziecka w procesie wychowania. W ramach ćwiczeń studenci opanują także umiejętność: identyfikowania i analizowania sytuacji konfliktowych, stosowania różnorodnych sposobów ich bezstronnego rozstrzygania; stosowania podstawowych technik komunikacji w sytuacji konfliktowej, zarządzania konfliktem. Nabędą wiedzę na temat zasad i sposobów organizacji mediacji rówieśniczych w placówkach oświatowych oraz kompetencje w zakresie kreatywnego poszukiwania rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.
Punkty ECTS - 5
udział w wykładach - 15
udział w zajęciach (ćwiczeniach) - 30
przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) - 30
przygotowanie eseju/pracy pisemnej - 10
udział w konsultacjach - 1
Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 763 (2,5 pkt ECTS)
o charakterze praktycznym - 95 (3 pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG4 - zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych;
KA7_WG6 - metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
KA7_WK1 - projektowanie i prowadzenie działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego
KA7_UW2 - rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania;
KA7_UW4 - dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;
KA7_UO1 - identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz
odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia;
KA7_UO4 - tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia;
KA7_KO1 - pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej;
Kryteria oceniania
wykład, ćwiczenia, dyskusja
Przedmiot kończy się zaliczeniem w stopniu. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach (90%). Aby uzyskać zaliczenie należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów za wyznaczone zadania:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności.
Literatura
Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Gdańsk 2012.
Gmurzyńska E., Morek R.(red.), Mediacje–Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, wyd. II, Warszawa 2014.
Haeske U., Konflikty w życiu zawodowym: mediacja i trening w rozwiązywaniu problemów. Wyd. Jedność, Kielce, 2005.
Hauk D., Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą : poradnik do treningu mediacji. Wyd. Jedność, wyd. II, Kielce 2003.
Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. MEN, Warszawa 1989.
Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy: być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego. Wyd."Pedagogium" Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2005.
Morton Deutsch, Peter T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.Szefler E. (red.), Aktualne problemy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Wydaw. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2001.
Obuchowska I. (red.), Jak sobie radzić z niechcianymi uczuciami. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Media Rodzina, Poznań 2001.
Palomares S., Akin T., Rozstrzyganie konfliktów: strategie, ćwiczenia i psychodrama dla dzieci . Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2007.
Rosenberg M. B. (2003) Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO.
Vopel K. W, Kreatywne rozwiązywanie konfliktów: zabawy i ćwiczenia dla grup. Wyd. Jedność, Kielce, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: