Diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 380-DS5-5JBT
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: IV/2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej
Liczba godzin: 15h ćw
Metody dydaktyczne: metody praktyczne, metody problemowe, metody asymilacji wiedzy.
Punkty ECTS: 1.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach – 15h
przygotowanie do ćwiczeń – 5h
realizacja zadań zleconych: 5h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15h; ETCS – 0,6
- O charakterze praktycznym - 10h; ECTS – 0,4
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG4 Student zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych.
KA7_WK1 Student projektuje i prowadzi działania diagnostyczne uwzględniające specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego.
KA7_WK6 Student zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące.
KA7_UW1 Student potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów.
KA7_UK1 Student potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia.
KA7_KK2 Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.
KA7_KR1 Student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.
Kryteria oceniania
Zaliczeniem ćwiczeń będzie obecność i aktywność na zajęciach prowadzonych on-line (Zoom/Microsoft Teams) oraz ocena wykonanych projektów.
Zaliczeniem nieobecności będzie odpowiedź ustna lub referat na podany temat.
Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Literatura
R. Gardian-Miałkowska, E. Weremczuk, M. Przybysz-Zaremba (2020), Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wybrane obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Klaczak M., Majewicz P. (red.) (2006), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków.
A. Olechowska (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: