Planowanie i dokumentacja pracy w przedszkolu 380-DS5-5JKE
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości
Język przedmiotu - polski
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Rok studiów V rok
Wymagania wstępne: Metodyka wychowania w przedszkolu, Pedagogika przedszkolna
Punkty ECTS - 3
Liczba godzin dydaktycznych – 30h, w tym 10h wykładów i 20h ćwiczeń
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 10h, przygotowanie do zajęć 10h, przygotowanie do testu zaliczającego przedmiot 7h, udział w konsultacjach 2,5h, przygotowanie zadania projektowego 8h;
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5h (1,5 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
-metodykę wykonywania zadań dotyczących organizowania procesu wychowawczo-dydaktycznego w wychowaniu przedszkolnym (KA7_WG6);
-rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy (KA7_WG8).
Absolwent potrafi:
-wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz grupy (KA7_UW3);
-dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4);
-racjonalnie gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku (KA7_UO5);
Absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pracy nauczyciela przedszkola, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (KA7_KR1).
Literatura
Kowalik-Olubińska, M. (2005). Dziecko badaczem, czyli w stronę podejścia konstruktywistycznego w edukacji przedszkolnej. W: M. Nowicka (red.), Zreformowana wczesna edukacja – od refleksji ku działaniom nauczyciela (s. 76–93). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Sławińska, M. (2010). Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bruner, J. S. (2010). Kultura edukacji. Tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIWERSITAS.
Michalak, R. (2011). Konstruktywizm i neurobiologia w edukacji dziecka. Od teorii do praktyki. W: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji (s. 95–114). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Piaget, J. (2005). Mowa i myślenie dziecka. Tłum. J. Kołudzka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bałachowicz, J. (2003). Konstruktywizm w teorii i praktyce. Edukacja, 3, 21–29.
Dokumenty zewnętrzne regulujące pracę nauczyciela w przedszkolu:
1) USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (z późniejszymi zmianami) - OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo oświatowe)
2) USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela – z późniejszymi zmianami
3) Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Wybrane dokumenty wewnętrzne regulujące pracę nauczycieli w przedszkolu:
-statut przedszkola;
-program wychowania przedszkolnego;
-arkusze obserwacji dzieci oraz arkusze diagnozy gotowości szkolnej;
-miesięczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej;
-indywidualne programy wspierające rozwój dzieci;
-programy autorskie prowadzone w przedszkolu np. dotyczące zajęć z języka angielskiego, zajęć teatralnych itp.;
-podręczniki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: