Monitorowanie i ocenianie osiągnięć rozwojowych uczniów 380-DS5-5JKU
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika wczesnoszkolna
Rok studiów/semestr: V/10
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):
Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia
Punkty ECTS: 3.0;
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach – 20h
Udział w wykładach – 10 h
Przygotowanie do ćwiczeń – 20h
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 2h
Przygotowanie do testu zaliczeniowego – 10h
Wskaźniki ilościowe:
bezpośredni udział nauczyciela; ETCS – 1,5
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student zna:
1. metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6)
2. różne rodzaje i funkcje oceniania (KA7_WK2)
student potrafi:
3. tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia (KA7_UO4)
4. wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem (KA7_UU3)
5. posługiwać się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (KA7_KR1)
Kryteria oceniania
wykład, ćwiczenia
Literatura
Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące. Kielce 2018.
Bielecka M., Szkolenie dla Nauczycieli. Poznań 2021.
Ćwikła E., Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka. Warszawa 2021.
Dudek-Różycki K., Głaz Sztuka Ł., Sztuka oceniania. Kraków 2023.
Jaskulska S., Dopierała A., Mruczyk M., Racinowska R., Staszczuk A., Ocenianie zachowania. Poznań 2023.
Karapuda M., Nauczycielski profesjolekt stosowany przy formułowaniu ocen opisowych zachowania na świadectwach szkolnych. Badanie rozpoznawcze, Konteksty Pedagogiczne 1(20)/2023
Karwatowska M., Latoch-Zielińska M., Morawska I. (red.), Ocenianie w szkole na cenzurowanym. Lublin 2020.
Kowalewski M., Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły. Łódź 2021.
Kubiczek B., Sztuka oceniania. Opole 2018.
Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym. Sopot 2018.
Pauluk D,. Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój. Kraków 2022.
Pawlusińska L., Dualność oceniania w szkolnictwie polskim, Szczecin 2020.
Wileczek, A. (2022). Belferomowa. Uwagi o współczesnym profesjolekcie nauczycieli. Po¬brane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_ PS_P_2022_29_10 [dostęp: 17.03.2023].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: