Andragogika 380-DS5-5XAND
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - fakultatywny
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne
Rok studiów/semestr - rok 5, studia jednolite magisterskie, semestr 9
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, socjologii, podstawowych problemów społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje
Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z zakresu treści omawianych podczas zajęć, konsultacje.
Punkty ECTS - 3
Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 15h, ćwiczeniach 15h, konsultacjach 10h - 1,5 pkt. ECTS; przygotowanie do zajęć i zaliczenia 30h - 1,5 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami
a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 35h - 2 pkt. ECTS
b) o charakterze praktycznym - 30h - 1 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2
Zna podstawową terminologię używaną w pedagogice i psychologii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
KA7_UO2
Profesjonalnie organizuje pracę w zespole i racjonalnie, zgodnie z technikami pracy umysłowej gospodaruje czasem zajęć, odpowiedzialnie i celowo organizuje pracę ucznia/dziecka, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku
KA7_UO4
Posiada kompetencje interpersonalne, pozwalające na budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia; buduje prawidłowe więzi w środowiskach społecznych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę wykładów:
uzyskanie pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu obejmującego treści wykładów (min. 50% punktów)
Zaliczenie na ocenę ćwiczeń:
uzyskanie pozytywnej oceny (minimum 3,0) - frekwencja, przygotowanie do zajęć, aktywność
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia treści wykładów jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (minimum ocena 3,0).
Literatura
1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009
2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000
3. Czykier K., Swoistość uczenia się dorosłych i jej uwarunkowania, (w:) Nikitorowicz J. Sawicki K., Bajkowski T., (red.), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003
4. Czykier K., Biograficzność i jej znaczenie w andragogice. (w:) Wiatrowski Z. (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej, Włocławek 2006
5. Czykier K., Projektowanie uniwersalne w edukacji ludzi dorosłych, (w:) M. M. Perkowska, T. Bajkowski (red.), Projektowanie uniwersalne w przestrzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobre praktyki, Białystok 2022
6. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, (w:) Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128.
7. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009.
8. Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, Łódź 2015
9. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000
10. Halicki J., Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213.
11. Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012
12. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18
13. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005
14. Kruszewski K., Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:): T. Wujek (red.), Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych 1992, s.228-259.
15. Lengrand P., Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995
16. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.
17. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) J. Piekarski, B. Śliwerski, (red.) Edukacja alternatywna, Kraków 2000, s.132-143.
18. Oleś P.K., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011
19. Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48
20. Rudnik A., Czykier K., Człowiek stary jako podmiot oddziaływań edukacyjnych (?), (w:) Przegląd Pedagogiczny nr 2 rok 2015, s.58-68
21. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007
22. Synak B., Polska starość. Gdańsk 2002
23. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999
24. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: