Kultura organizacyjna szkoły 380-MN2-2GKJ
Pedagogika, menadżer oświaty
2 rok 2 st.
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Wykład 10 godz.
Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja grupowa, praca z tekstem, konsultacje.
3 punkty ECTS
Udział w wykładach – 10 h, przygotowanie do zajęć – 20 h, udział w konsultacjach - 15 h, przygotowanie do egzaminu – 30 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 h, 1p ECTS, o charakterze praktycznym 50 h, 2p ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych [KA7_WK2]
posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) [KA7_UK3]
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań [KA7_UO2]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę [KA7_KK2]
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków 2011.
Augustyniak E. (red.), Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się. Kraków 2011.
Elsner D. (red.), Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą. Radom 1997 (wybrane teksty)
Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą. Warszawa 2006.
Hofstede G., Kultury i organizacje. Warszawa 2000.
Kwiatkowski S. M., Michalak J., (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce. Warszawa 2010.
Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków 2019.
Polak K., Kultura szkoły. Od relacji społecznych do języka uczniowskiego. Kraków 2007.
Senge P, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków 2002.
Sikorski Cz., Kultura organizacyjna. Warszawa 2002.
Tołwińska B., Synergia i proaktywność w kulturze szkoły. „Studia Pedagogiczne” 2011, t.LXIV .
Tołwińska B., Teacher Team’s Maturity as The Basis for a Learning School. In:
Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, edited by M. Attard-Tonna and J. Madalińska-Michalak, Foundation for the Development of the Education System, Key Concepts Series vol. 1, Warsaw 2018, pp. 194-213; ISBN 978-9949-29-023-9.
Tołwińska B., Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Białystok 2021.
Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: