System edukacji 380-MN2-2GKL
Profil studiów - ogólnoakademicki;
Forma studiów - niestacjonarne;
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy;
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów - 2 rok 2 stopnia;
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 9 godzin ćwiczeń;
Metody dydaktyczne - samodzielna praca z tekstem, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne;
Punkty ECTS - 3
Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 9 godzin,
przygotowanie do zajęć – 15 godzin, udział w konsultacjach - 16 godzin, realizacja zadań projektowych - 20 godzin,
przygotowanie do zaliczenia (zadanie indywidualne/zespołowe) – 15 godzin.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin i 1 punkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godzin i 2 punkty ECTS.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
-ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (KA7_WG2),
-ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie społecznym (KA7_WG6),
-posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (KA7_UW1),
- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu
pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także projektowania działań praktycznych (KA7_UW2),
- potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2),
- jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania
się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i
współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi
specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w
grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (KA7_KR1).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na ćwiczeniach, przygotowania projektu zespołowego z zagadnień programowych, spełniającego ustalone standardy oraz zadania dodatkowego indywidualnego lub zespołowego (do wyboru).
Literatura
Fullan M., Wybór złych sterowników w całościowej reformie system edukacji, tłum. M. Pater, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, wydanie drugie, Warszawa 2014, http://sus.ceo.org.pl/sites/default/files/wybor_zlych_sterownikow_w_calosciowej_reformie_systemu_edukacji.
Kola A.M., Edukacja w/dla wielokulturowości. Casus Singapuru.
https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/4059/edukacja%20dla%20wielokulturowosciAMKola.pdf?sequence=1
Kwiatkowski S.T., Nowosad I., System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Singapurze. Między utopijną wizją a rzeczywistością. "Studia Edukacyjne", 47/2018
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23769/1/SE%2047_2018_Stefan_Kwiatkowski_Inetta_Nowosad.pdf
Mourshed M., Chijioke Ch., Barber M., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, 2014
https://ceo.org.pl/sites/default/files/raport-mckinsey-wersja-polska_1.pdf
Nowosad I., Od walki o przetrwanie do edukacji światowej klasy – kluczowe programy w polityce edukacyjnej Singapuru, "Edukacja Międzykulturowa" 2022 nr 2.
Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. (Roz. 1. Kultura szkoły i jej znaczenie w badaniach efektywności szkoły).
Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2012
Schulz R., Szkoła – instytucja – system – rozwój, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń 1992.
Materiały ze strony EURYDICE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: