Kompetencje międzykulturowe w zarządzaniu 380-MN2-2GKM
Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji społecznej w zarządzaniu oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów.
W ramach zajęć na bazie elementarnej wiedzy z zakresu kompetencji międzykulturowych będą analizowane i ćwiczone sytuacje związane z różnicami kulturowymi oraz ich związek z zarządzaniem zespołami głównie w instytucjach edukacyjnych.
W ramach ćwiczeń szczególna uwaga zostanie zwrócona na umiejętności przyjmowania perspektywy Innego w interakcjach z osobami odmiennymi kulturowo będącymi zarówno członkami personelu instytucji edukacyjnych jak i klientami tychże instytucji.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student posiada wiedzę dotyczącą komunikowania międzykulturowego opartą o znajomość realiów kulturowych regionu Polski północno-wschodniej i wie jak ją zastosować w zarządzaniu w oświacie K_W07
2. Student potrafi komunikować kwestie ważne dla kontekstów międzykulturowych w zarządzaniu poprzez wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych K_U03
3. Student potrafi generować interesujące rozwiązania dotyczące barier komunikacyjnych poprzez pracę w zespole K_U09
4. Student wykazuje wrażliwość na kwestie międzykulturowe w zarządzaniu. Student wykazuje sprawność we współpracy z otoczeniem zewnętrznym szkoły K_K07
Kryteria oceniania
Cały przedmiot: system punktowy
• Obecności na ćwiczeniach – każda obecność to 1 punkt, obecności w sumie umożliwiają zdobycie 1x4=4pkt
• Nieobecności – każda nieobecność będzie skutkować utratą punktów, nieobecności można zaliczyć na konsultacjach
• Aktywności na ćwiczeniach – na wszystkich zajęciach można zdobyć 2 punkty za aktywność, rozumianą jako merytoryczne przygotowanie się do zająć i zabieranie głosu w dyskusji oraz wykonywanie zadań proponowanych w ramach obowiązującego tematu.
Aktywności w sumie umożliwiają zdobycie 2x4=8pkt
• Punkty dodatkowe – przyznawane według uznania prowadzącego za szczególne osiągnięcia (dodatkowe prace, wysoka aktywność itp.)- jest to dodatkowy bufor punktów do zdobycia za pozytywne wyróżnianie się na zajęciach
• Egzamin –test
Literatura
• Ambrozewicz- Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003.
• Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski
• Bokszański Z., Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
• Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009.
• Casmir, F., Budowanie trzeciej kultury: zmiana paradygmatu komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej, w: A. Kapciak, L. Korporowicz i A. Tyszka (red.) Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Instytut Kultury Warszawa1996.
• Cialdini, R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2002.
• Czerepaniak-Walczak, M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin1995.
• E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003
• Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, [w:] „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 2 (32): 205 – 220
• Gajek K.. Dynamika procesów wielokulturowych w organizacji. Studium przypadku, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009.
• Griffin Emory A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003.
• Grzymała-Moszczyńska M., Treningi kulturowe w biznesie, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009.
• Hall Edward Twitchell, Bezgłośny język, przeł. [z ang.], Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.
• Hofstede Geert, Hofstede Gert Jan, Minkov Michael, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
• Jarmrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000.
• Kłoskowska A., Socjologia kultury, PWN, Warszawa1981.
• Magala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 201
• McKay M., Davis MFning., P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001
• Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
• O`Sulliwan T., Hartlrey J., Saunders D., Montgomery M., Fiske J., Kluczowe pojęcia w komunikowaniu się i badaniach kulturowych, Astrum, Wrocław 2005.
• Olszewska-Dyoniziak Barbara, Społeczeństwo i kultura, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 1994
• Słownik etnologiczny, pod red. nauk. Zofii Staszczak, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa ; Poznań 1987
• Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016.
• Stewart John , Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami; S. R. Covey, Komunikacja synergiczna; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003.
• Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy, Rada Europy i Komisja Europejska, listopad 2000
USTAWA z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.)
http://www.bezuprzedzen.org
http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/dok_powszechna_deklaracja.php
http://www.wolfpunk.most.org.pl/antyras.htm
W cyklu 2022:
Ambrozewicz- Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: