Zarządzanie jakością 380-MN2-2GKS
Wykład ma za zadanie zapoznanie studenta/studentki z istotą pojęcia jakości, jej koncepcji i funkcji, w kontekście zarządzania oświatą. Podczas zajęć analizie zostaną poddane systemy zarządzania jakością (łącznie z charakterystyką niezbędnych metod i narzędzi).
Celem przedmiotu jest:
doprowadzenie do poprawnego posługiwania się podstawowymi pojęciami o jakości oraz o zarządzaniu jakością;
• zapoznanie z funkcjami, zakresem i znaczeniem zarządzania jakością jako niezbędnych elementów sprawnego funkcjonowania nowoczesnej oświaty;
• doprowadzenie do rozumienia znaczenia jakości we współczesnym świecie;
• nabycie umiejętności poprawnego rozwiązywania wybranych problemów dotyczących narzędzi mających zastosowanie w zarządzaniu jakością;
• kształtowanie umiejętności stosowania właściwie dobranych metod i technik w zarządzaniu jakością w oświacie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach
Student/studentka potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
Student/studentka potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność wzdobywaniu wiedzy, atakże inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Student/studentka jest przekonany/a o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Metody nauczania: wykład, dyskusja, twórcze rozwiązywanie problemów.
Formy zaliczenia przedmiotu: praca pisemna na zaliczenie w ocenie, samoocena studenta.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Stróżyński K., Jakość pracy szkoły praktycznie, PWN, Warszawa-Łódź 2003.
• Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2005.
• Menedżer i kreator edukacji, Cz. Plewka, H. Brdnarczyk (red.) Radom 2008, Wydawnictwo ITE.
Literatura uzupełniająca
• Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
• Urbaniak M., Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Wyd. Difin, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: