Strategie reform oświatowych 380-MN2-2GKW
Profil studiów - ogólnoakademicki;
Forma studiów - niestacjonarne;
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy;
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne,
Rok studiów - 2 rok 2 stopnia, semestr 3
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 9 godzin wykładów
Punkty ECTS - 4
Metody dydaktyczne zorientowane są na motywowanie studenta do aktywnego udziału w procesie kształcenia i obejmują wykład z prezentacją multimedialną, dyskusję grupową, samodzielną pracę z tekstem, konsultacje indywidualne.
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 9 h,
udział w konsultacjach - 31 h,
przygotowanie do zajęć – 20 h, przygotowanie do egzaminu – 40 h
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin i 1,5 punkta ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60 godzin i 2,5 punkta ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, a szczególnie edukacyjnych zmian (KA7_WK1)
-ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji (KA7_WK6)
- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (KA7_UW1),
-potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2)
-potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (KA7_UO4)
-jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KA7_KO1)
- jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne KA7_KR1
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - pytania otwarte i zamknięte. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest osiągnięcie 51% punktów. Pozytywna
ocena z egzaminu nie podlega poprawie.
Do egzaminu może przystąpić student, który był obecny na wykładach, w wymiarze co najmniej 51% czasu.
Literatura
Levitas A. (red.), Strategie oświatowe, Warszawa 2012, Strategie oswiatowe.indd (ore.edu.pl) pdf.
Edukacja - jest w niej ukryty skarb, Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998.
Fullan M., Wybór złych sterowników w całościowej reformie systemu edukacji, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014 www.ceo.org.pl
Mourshed M., Chijioke Ch., Barber M., How the World’s Most Improved School Systems Keep Getting Better, McKinsey & Company, 2010.
Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia, tłum. K. Pachniak, R. Piotrowski, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1997.
Pachociński R., Oświata XXI wieku, Kierunki przeobrażeń, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1999.
Pachociński R., Strategie reform oświatowych na świecie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2003.
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Śliwerski B., Pozory sprawstwa reform oświatowych w III RP, [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Śliwerski B., Reformowanie oświaty w Polsce, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: