Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 380-ON1-1BPW
Rok studiów/semestr: I rok, I stopnia, kierunek Pedagogika, semestr letni
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Studia niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, moduł treści M_2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Student uczęszczający na wykłady z przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej, a także dotyczącą zagadnień z obszaru psychologii ogólnej i rozwoju.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład w wymiarze 16 godzin dydaktycznych. W zależności od sytuacji epidemicznej zajęcia mogą być realizowane w formie zdalnej.
Wykład - prezentacje multimedialne przygotowane przez prowadzącego;
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy Studenta:
a) udział Studenta w wykładach - 16h w zależności od sytuacji epidemicznej możliwość realizacji zajęć w formie zdalnej
Rok studiów/semestr: I rok, I stopnia, kierunek Pedagogika, semestr letni
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Studia niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, moduł treści M_2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Student uczęszczający na wykłady z przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej, a także dotyczącą zagadnień z obszaru psychologii ogólnej i rozwoju.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład w wymiarze 16 godzin dydaktycznych
Wykład - prezentacje multimedialne przygotowane przez prowadzącego;
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy Studenta:
a) udział Studenta w wykładach - 16h
b) przygotowanie się do zaliczenia - 15h
c) udział w konsultacjach - 12 h
d) analizowanie literatury przedmiotu - 15h
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy Studenta związany z zajęciami:
1) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 28h - 1
2) o charakterze praktycznym - 30h - 1
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent:
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego społeczno-kulturowych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw,
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym,
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej,
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu,
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Formy zaliczenia: w zależności od sytuacji epidemicznej odbędzie się stacjonarnie lub w formie zdalnej przy zastosowaniu odpowiedniej platformy. Do zaliczenia może przystąpić Student, który posiada minimum 51% obecności na wykładach. (w PRZYPADKU ZAJĘĆ W BLOKACH WYMAGANA JEST PRZYNAJMNIEJ JEDNA OBECNOŚĆ JEST TO BEZWZGLĘDNE MINIMUM!) Do uzyskania oceny pozytywnej niezbędne jest uzyskanie 51% wymaganych punktów. W przypadku częstej nieobecności na wykładach, jeśli Student posiada stosowne zaświadczenie lekarskie lub potrafi uzasadnić swoją sytuację, sprawa jest rozstrzygana indywidualnie. Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia, właściwy i poprawkowy. W sytuacji nieobecności Studenta w dniu zaliczenia, jeśli jest ona usprawiedliwiona, Studentowi przysługują dwa terminy, w przypadku braku usprawiedliwienia, np. zwolnienia lekarskiego, Student traci jeden termin. Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010.
2. Doleżyn B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
3. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008.
4. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Rakom -Kielce 2005.
5. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
2. Pang D., Newson T., Budd Ch., Gardiner M. Pediatria, przeł. Tomaszewski M., Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2007, red. wydania polskiego Czerwionka-Szaflarska M.
3. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011, konsultacja wydania polskiego Adamus P.
4. Bradley J., Johnson D., Pober B., przeł.. Mazurczak T., Genetyka medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006.
5. Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.
6. Grochmal-Bach B., Knobloch-Gala (red.), Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwości społecznego wsparcia, Impuls, Kraków 2005.
7. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego
i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] F. Marek., S. Śliwa (red.), W poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2011.
8. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
9. Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t..I – VII, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
10. Woynarowksa B. (red.) Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017.
11. Winter M., Zespół Aspergera. co nauczyciel wiedzieć powinien, przeł. Niezgoda E., Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006.
12. Preißmann Ch., Zespół Aspergera. Jak z nim żyć. Jak pomagać. Jak prowadzić terapię, przeł. Arentewicz J., GWP, Gdańsk 2012.
13. Kaufman R. K., Autyzm - przełom w podejściu. Program SON-RISE, który pomógł rodzinom na całym świecie, przeł. Składanowski K., Vivante, Białystok 2016.
14. Błeszyński J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań autystycznych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2011.
15. Winczura B., Dziecko z autyzmem: terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
16. Pisula E., Danielewicz D. (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
17. Balejko A., Test nazywania : diagnoza i terapia osób z zaburzeniami mowy : afazja / dysfazja, alalia / dyslalia, anartria / dysartria, aleksja / dysleksja, Wydawnictwo Akademickie, Białystok 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: