Dydaktyka ogólna 380-ON1-1DYD
Profil: ogólnoakademicki
Forma: studia niestacjonarne I stopnia
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, grupa zajęć 3, moduł ogólnopedagogiczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogikia
Rok studiów/semestr: I rok/sem II
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin: 20 godz. wykładów i 10 godz. ćwiczeń
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczeń, pokaz
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach: 20 h
Udział w ćwiczeniach: 10 h
Przygotowanie się do zajęć ćwiczeniowych: 20h
Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu:45h
Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 15h
Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 40h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75h - 3 ECTS
- nie wymagającymi bezpośredniego nauczyciela: 75h - 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
- zna terminologię dydaktyczną i rozumie jej zastosowanie - KP6_WG1
- ma wiedzę o miejscu dydaktyki w systemie nauk społecznych i jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi - KP6_WG2
- ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych modeli procesu kształcenia, jego komponentów, a także jego filozoficznych i psychologicznych podstaw - KP6_WG3
- potrafi dokonać obserwacji, analizy i interpretacji sytuacji edukacyjnych - KP6_UW1
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - KP6_KK1
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny (test dydaktyczny)
Literatura
Literatura podstawowa:
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.
Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013.
Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Kraków 2012.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.
Literatura uzupełniająca:
Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Warszawa 2015.
Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011.
Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Toruń 2016.
Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016.
Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016.
Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019.
Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019.
Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019.
Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Białystok 2021.
Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej, Białystok 2021.
Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021.
Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2008.
Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Białystok 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: