Socjologia ogólna 380-ON1-1GJF
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Kod przedmiotu 380- ON1-1GJF
Język przedmiotu język polski
Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy
Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
24 godziny wykładu
Punkty ECTS: 4 punkty ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
obecność na wykładach – 24 godz.– 1 pkt ECTS
przygotowanie do egzaminu – 25 godz – 1 pkt ECTS
lektura literatury uzupełniającej - 25 godz. - 1 pkt ECTS
konsultacje indywidualne – 26 godz. – 1 pkt ECTS
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami :
Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela:
50 godz. (24 godz. zajęć + 26 godz. konsultacji) = 2 pkt ECTS
Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- ON1-1GJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Punkty ECTS: 4 punky ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach – 24 godz.– 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- ON1-1GJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Punkty ECTS: 4 punky ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach – 24 godz.– 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- ON1-1GJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Punkty ECTS: 4 punky ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach – 24 godz.– 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza: student zna elementarna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, w tym - w socjologii. KA6_WG1
2. Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. KA6_WG7
3. Umiejętności: student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji różnych zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. KA6_UW1
4.Kompetencje: student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. KA6_KO3
Kryteria oceniania
Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz filmów edukacyjnych.
Podczas wykładów będą wykorzystywane takie metody nauczania jak:
a) wykład konwersatoryjny
b) metody aktywizujące - burza mózgów
c) metoda heurystyczna
d) metoda problemowa
e) metoda pokazu
f) dyskusja moderowana
Forma zaliczenia przedmiotu:
• studenci zaliczają wykład poprzez napisanie egzaminu i otrzymanie oceny pozytywnej - aby taką ocenę uzyskać, należy zdobyć 51% punktów przewidzianych do zdobycia
Literatura
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994.
b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997.
c) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012
d) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003
e) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001
f) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006.
g) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005
h) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006.
i) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008.
j) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
k) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
l) Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, G. Marshall (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
ł) M. Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.
m) J. Szymczyk, Elementy socjologii ciała, [w:] Michał Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 197-222.
n) Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: