Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością 380-ON1-1JAJ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika
Rok studiów/semestr: I rok/ 2 semestr
Wymagania wstępne:
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
5 godz. – wykłady;
5 godz. - ćwiczenia
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda ćwiczeniowa, metoda symulacyjna
Punkty ECTS: 1 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaje aktywności:
Udział w wykładach - 5h
Udział w ćwiczeniach - 10h
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 2h
Przygotowanie do ćwiczeń - 4h
Przygotowanie pracy zaliczeniowej z ćwiczeń – 4h
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 5h
Razem: 30h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 17h (0,6 pkt ECTS)
- o charakterze praktycznym - 13h (0,4 pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6-WG5 - ma podstawową wiedzę na temat możliwości i ograniczeń w zakresie funkcjonowania osób o zróżnicowanych potrzebach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym;
KA6_UW2 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów związanych z dostępnością przestrzeni edukacyjnej i społecznej w odniesieniu do potrzeb osób z niepełnosprawnością;
KA6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku edukacyjnym i społecznym; jest świadomy obecności barier fizycznych i społecznych w kontekście marginalizacji i wykluczenia społecznego, ograniczenia podmiotowości, autonomii i niezależności życiowej osób ze szczególnymi potrzebami.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę w formie pisemnej
Literatura
Literatura podstawowa:
• Bąbka J. (2014). W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 4, s. 84-103.
• Chrzanowska I. (2003). Niepełnosprawność a zagrożenie marginalizacją i wykluczeniem. Rozważania w kontekście teorii underclass. Studia Edukacyjne, 5, s. 63-73.
• Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. (2015). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
• Fajfer-Kluczek I., (2005). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
• Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Opracowanie w tekście łatwym do czytania. PSOUU, Warszawa, www.psouu.org.pl.
• Kowalik S., (2007). Bariery utrudniające włączenie osób niepełnosprawnych w życie społeczne. Próba sformułowania nowego podejścia teoretycznego. Nauka, 3, s.49-69.
• Marek–Ruka M. (2001). Rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych, Warszawa.
• Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź : Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
• Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej – zalecenia, przepisy, dobre praktyki. PZN, Warszawa 2009.
• Ślusarczyk Cz. (2008). Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych. E-mentor, 5(52), s. 65-68.
• Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J. (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok. Białystok – Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA, ISBN 978-83-66107-12-0; ISBN 978-83-944935-2-3.
Literatura uzupełniająca:
• Becker- Pestka D, Kubiński G., Łojko M. (2017). Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia. Wrocław: Exante.
• Binczycka-Anholcer M. (2001). Zagrożenia zdrowotne, społeczne i socjalne osób niepełnosprawnych i ich implikacje. W: J. Lewandowski, J. Lecewicz-Bartoszewska (red.), Ergonomia niepełnosprawnym. Jakość życia (s. 18-27). Łódź: Wyd. Politechniki Łódzkiej.
• Garbat M. (2003). Środowisko fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 18–33.
• Baratyńska-Karpiej E., Obrymska-Dzierzywa J. (red.), Dostępność jest na plus. Warszawa: Centrum Unijnych Projektów Transportowych. https://www.cupt.gov.pl/images/publikacje/Dostepno%C5%9B%C4%87_jest_na_plus.pdf
• Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. (2016). Autonomia osób z niepełnosprawnością. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, ISBN 978-83-64817-11-3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: