Psychologia społeczna i wychowawcza 380-ON1-2GJG
Przedmiot i miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk społecznych. Psychologia społeczna a problemy społeczne. Konstruowanie rzeczywistości społecznej. Zniekształcenia poznawcze i ich znaczenie w budowaniu wiedzy o sobie i świecie społecznym. Wpływ zniekształceń poznawczych na ocenę osiągnięć edukacyjnych ucznia. Analiza zjawiska konformizmu i wpływu autorytetu na zachowania społeczne. Stereotypy i oczekiwania. Mechanizmy poznawcze kształtowania się stereotypów i ich wpływ na oceny społeczne. Osobowościowe, społeczne i emocjonalne źródła uprzedzeń. Przeciwdziałanie procesom dyskryminacji. Teoria dysonansu poznawczego. Mechanizmy agresji. Przeciwdziałanie agresji w życiu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem środowiska szkolnego. Pomocność i prospołeczność. Indywidualne i sytuacyjne mechanizmy zachowań prospołecznych.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela -20 (wykłady) + 10 (konsultacje)
Praca samodzielna studenta - 70 godz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA6_WG5 – ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
KA6_WG6 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii)
KA6_WK8 - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
KA6_UK3 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
KA6_KO4 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
Kryteria oceniania
Test wiedzy (forma pisemna lub ustna), samodzielna analiza materiałów źródłowych, konsultacje indywidualne
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Aronson E. (2004). Człowiek istota społeczna, Warszawa: PWN, Rozdziały: Poznanie społeczne, Konformizm, Psychologia społeczna jako nauka
Aronson. E. Wilson T. Akert. R. (Red.). (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, r.4,5, 7, 12,13
Hock Roger R. (2005). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP, R. 10 : Potęga konformizmu (349-355) Posłuszni do końca (365-375)
Kowalik S. (Red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela, Warszawa: PWN, r. 6,7
Rutkowska M. Wzorce gotowości do agresji u młodzieży przystosowanej i niedostosowanej społecznie. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 25-36
Literatura uzupełniająca:
Cialdini R. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: GWP
Kocur D. Poczucie i potrzeba władzy wśród nauczycieli pracujących na różnych etapach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 55–65
Poraj G. Profile psychologiczne nauczycieli a ich funkcjonowanie w roli zawodowej. Psychologia Wychowawcza, Nr 5/2014, 1-16
Sokołowska, E., (2013) (Red.). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Tłuściak-Deliowska A. Normy grupy rówieśniczej regulujące zachowanie się w sytuacji dręczenia szkolnego. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 128–138
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: