Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 380-ON1-2MOP
Zaznajomienie z warsztatem metodycznym realizowanym w różnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Student poznaje metody, techniki, narzędzia wykorzystywane w pracy wychowawczej.
Zdobywa wiedzę z zakresu motywowania wychowanka do działania, profilaktyki i wspierania w pokonywaniu trudności. Uczy się jak pracować metodą indywidualnego przypadku oraz z grupą.
Poznaje warsztat metodyczny znanych pedagogów oraz metody pracy opiekuńczo-wychowawczej współcześnie stosowane.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
*Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu opiekuńczo-wychowawczego nad dzieckiem osieroconym; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji opiekuńczo-wychowawczych. K_W14
/ocenianie ciągłe, test- egzamin/
*Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, ma wiedzę o normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo-wychowawczej. K_W16/test-egzamin/
Umiejętności
*Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_U02/ocenianie ciągłe, test-egzamin, konspekt, prezentacja/
*Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. K_U08
/konspekt, prezentacja, test-egzamin/
Kompetencje społeczne
*Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych K_K02/konspekt, prezentacja, test-egzamin/
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: aktywność studenta w dyskusji, znajomość literatury przedmiotu, zaliczenie pisemne-konspekt zajęć, test, prezentacja zajęć tematycznych
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe, obecność na zajęciach, aktywność, ocena z konspektu zajęć i prezentacji wybranego tematu , ocena z pracy pisemnej
Literatura
Literatura podstawowa:
*T.Bajkowski, K.Sawicki, U.NAmiotko, Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. Żak, Warszawa 2014.
*J. Brągiel, S. Badora(red.) :Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
*J.Hrynkiewicz J.: Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Warszawa 2006.
*B.Wojciechowska-Charlak (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
*Z.Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980.
*I.Jundziłł :Zarys pedagogiki opiekuńczej, Gdańsk, 1984.
*J.Brągiel: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984.
*U.Kamińska: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002.
*M.Prokosz: Nowy model placówek opiekuńczo-wychowawczych, [W:] Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, (red.) M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2002.
*F.Kulpiński: Wybrane problemy metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Częstochowa 1978.
*M.Łobocki: Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994.
*M.Łobocki: ABC wychowania, Warszawa 1992.
*M.Łobocki: Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej.
*J.Santorski: ABC psychologicznej pomocy, Warszawa 1993.
*G.Gajewska : Warsztat pracy pedagoga, Zielona Góra 2000.
*G.Gajewska , A.Doliński: Teoretyczno – metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Zielona Góra 2002.
*Z. Dąbrowski: Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka, Olsztyn 1997.s
*Z. Wesołowska: Przekształcenie domu dziecka w placówkę wielofunkcyjną, „Problemy opiekuńczo – wychowawcze” 2004, nr 6.
*Z.Dąbrowski: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn, 2006.
*J.Izdebska: Dziecko osamotnione w rodzinie, Białystok, 2004.
*J.Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XX wieku.
*T.Pilch (red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
*E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006
*M.Maślanka , Bidul, Warszawa 2004.
*M. Andrzejewski: Domy na piasku: dom dziecka: od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, 2007.
*A.Golczyńska-Grondas: Wychowało nas państwo: rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych,2014.
* Analiza losów wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu województwa podlaskiego- Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku Obserwatorium Integracji Społecznej. PDF 2012.
*M.Sajkowska: Stygmat instytucji : społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka, Warszawa 1999.
*A.Rejzner (red.) Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP Warszawa 2008 r
*A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:)Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13- Edukacja a praca, pod red. R..Borzyszkowskiej, E.Lemańskiej-Lewandowskiej, P.P.Grzybowskiego, Bydgoszcz 2009.
Literatura uzupełniająca:
*R.Bera,M.Czechowska-Bieluga,A.Kanios,E.Sarzyńska-Mazurek, Wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, PWN, Warszawa 2011.
*B.Czajka: Problemy usamodzielnianych wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 7.
*L.Kępińska: Mieszkanie usamodzielniające korzystną formą opieki, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
*Losy usamodzielnianych wychowanków warszawskich placówek, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 6.
*B.Rostocka : Usamodzielnianie wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 9.
*D.Szczubiał, I.Święcicka : Z dziesięcioletnich doświadczeń grup usamodzielniania, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
*D.Lizoń-Szłapowska: Usamodzielnianie wychowanek specjalnych ośrodków wychowawczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
*K.Pezdek : Proces usamodzielniania w grupie autonomicznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
*H.S.Bernard, K.R. Mackenzi: Podstawy terapii grupowej, Gdańska, GWP, 2001.
*I.Jundziłł : Niektóre zasady wychowania opiekuńczego, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1979/2.
*S.Badora: Krytyka instytucjonalnego wychowania dzieci i młodzieży w literaturze zachodniej, [W:] Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. (red.) D. Marzec, Częstochowa 1996.
*U. Kamińska: Zranione dzieciństwo. Wychowankowie Domu Dziecka mówią, Katowice 2000.
*B. Gumienny: Funkcjonowanie domu dziecka na przykładzie Domu dla Dzieci "Nasza Chata", Rzeszów 2005.
*B.Chirpioł: Praca z rodziną wychowanka, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1.
*E.Garncarz, U.Dudek : Video home training w naszej pracy, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1.
*A.Chaber- Dąbela : Jak nawiązać współpracę z rodzicami, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2001/3.
*E. Bochno: Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Kraków 2004.
*E.Berne: W co grają ludzie, Warszawa, 1999.
*D.Apanel: Opieka i wychowanie- tradycja i problemy współczesne
***Ustawy i rozporządzenia /fr./
-Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. z póź zm.
-Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej z póź. zm.
-Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich z póź. zm.
-Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: