Pedagogika rodziny 380-ON1-2PRO
1. Przedmiot, zadania, funkcje pedagogik irodziny.
2. Podstawowe pojęcia. Rodzina - funkcje rodziny. Przemiany rodziny i jej funkcji.
3. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego.
4. Rodzina dysfunkcyjna - pojęcie, typologia.
5. Sieroctwo jako skutek zaburzeń prawidłowego funckcjonowania rodziny.
6. Dom rodzinny, dzieciństwo. Dzieciństwo zagrożone.
7. Metody poznawania rodziny.
8. Rządowe i pozarządowe formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
K_W06 – Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów więzi zachodzących we współczesnej rodzinie i determinujących je uwarunkowaniach.
K_W10 – Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Student definiuje pojęcia dotyczące rodziny, dziecka, dzieciństwa, rozumie specyfikę funkcjonowania współczesnej rodziny, klasyfikuje i zna metody pracy z rodziną.
K_U01 – Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących współczesnej rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
K_K02 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych w funkcjonowaniu rodziny we współczesnym świecie oraz w relacji ze środowiskiem społecznym i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań na rzecz rodziny.
Kryteria oceniania
Egzamin z przedmiotu: Pedagogika rodziny jest w formie pisemnej i obejmuje treści realizowane zgodnie z sylabusem. Na egzaminie dodatkowo wymagana jest znajomość treści jednej wybranej przez Studenta książki zaproponowanej na pierwszym wykładzie jako literatura dodatkowa.
Literatura
1. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.
2. W. Danilewicz (red.), Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009.
3. T. Sosnowski, Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.
4. T. Pilch, T. Sosnowski, Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
5. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
6. W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski, Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
7. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010.
8. W. Danilewicz, J. Izdebska, B. Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 1995.
9. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2014.
10. S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007.
11. D. Kornas- Biela (red.), Oblicza ojcostwa, Lublin 2001.
12. A. Kwak, Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014.
13. W. Muszyński, E. Sikora (red.), Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Toruń 2008.
14. M. Sikorska (red.): Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością, Warszawa 2009.
15. K. Slany (red.), Zagadnienia małżeństwa i rodzin w perspektywie feministyczno-genderowej, Kraków 2013.
16. T. Sołtysiak, M. Gołembowska (red.), Zagrożenia i zaburzenia funkcjonowania polskich rodzin, Włocławek 2007.
17. B. Krzesińska-Żach, Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007.
18. J. Żebrowski (red.), Rodzina polska na przełomie wieków, Gdańsk 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: