Pedagogika społeczna 380-ON1-2PSP
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu, wskazanie literatury podstawowej i uzupełniającej, omówienie warunków i formy zaliczenia przedmiotu.
2. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Przedmiot, zadania, funkcje pedagogiki społecznej. Obszary tematyczne zainteresowań pedagogiki społecznej, ich przedstawiciele.
3. Środowisko życia współczesnego człowieka w świetle teorii Urie Bronfenbrennera i jej aktualizacji.
4. Rodzina jako obszar zainteresowania pedagogiki społecznej. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego oraz kierunki ich interpretacji. New Family Study – nowe praktyki rodzinne i rodzicielskie.
5. Migracje - uwzględnienie specjalnych potrzeb edukacyjnych studentów z doświadczeniem migracji (zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego).
6. Postawy wobec drugiego człowieka – wybrane przykłady i uwarunkowania. Wybrane zasady projektowania uniwersalnego w pracy z migrantami.
7. Pedagog wobec mowy pogardy, mowy nienawiści. Przemoc symboliczna.
8. Panika moralna – etapy jej powstawania, przyczyny, wybrane przykłady i konsekwencje.
9. Książka - czytelnictwo tradycyjne, audiobooki, e-booki jako przykłady projektowania uniwersalnego. Rozpoznanie form wykluczenia komunikacyjnego.
10. Empowerment, siły społeczne – ich znaczenie i organizowanie w środowisku lokalnym. Wolontariat. Praca indywidualna studenta.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
– Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
– Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach.
– Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
– Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.
Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
Kryteria oceniania
wykład, dyskusja, tworzenie grup problemowych, metody aktywizujące np. praca w grupach; film, konsultacje indywidualne; prezentacje multimedialne, projekcje video - m.in. zgodne z koncepcją projektowania uniwersalnego w edukacji.
Zapewnienie różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć
dydaktycznych. Zapewnienie różnorodnych form ekspresji i prezentowania
wiedzy i kompetencji. Zapewnienie różnorodnych form zaangażowania i motywowania słuchaczy (studentów) do pracy.
Egzamin z przedmiotu Pedagogika społeczna realizowany jest w formie pisemnej i obejmuje treści zgodne z sylabusem.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012.
W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014.
T. Pilch, T. Sosnowski (red.): Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013.
E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, 2 Warszawa 2009.
E. Jarosz, Obywatelstwo dzieci - oblicza dyskursu. „Pedagogika Społeczna” 2014, nr 3
Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca:
M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls.
E. Kuryłowicz, Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, centrum badawczo rozwojowe rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa 1996
Muszyńska J., Od regionu do lokalności - ku społeczeństwu obywatelskiemu, „Pedagogika Społeczna” 2012, nr 1
W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010.
T. Sosnowski: Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Warszawa 2011.
Szyszka M., Znaczenie małżeństwa i rodziny współcześnie. W: M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł (red.), Obrazy życia rodzinnego i intymnośc, 2020..
M. Ruszkowska, M. Winiarski (red.): Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: