Pedagogika zdrowia 380-ON1-3XJJC
Przedmiot Pedagogika zdrowia (380-ON1-3XJJC) - jest przedmiotem fakultatywnym, realizowanym na III roku I stopnia, na kierunku Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, w trybie niestacjonarnym, w formie ćwiczeń
(8 godzin) oraz wykładów (8 godzin). W ramach ćwiczeń Studenci poznają strukturę scenariusza zajęć, opracują scenariusz zajęć w kontekście profilaktyki zdrowotnej i zaprezentują na forum grupy. Natomiast na wykładzie zostaną poruszone teoretyczne zagadnienia dotyczące zdrowia i działań prozdrowotnych, jakie mogą podejmować nauczyciele na różnych poziomach edukacji, jak i rodzice, rówieśnicy. Przedmiot ma przypisane 2 punkty ECTS, co oznacza, że Student średnio poświęci 50-60 godzin dydaktycznych na realizację przedmiotu, przy czym 25 godzin w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym (16 godz. udział w ćwiczeniach i wykładach, 9 godz. indywidualne konsultacje wg potrzeb) oraz 25 godzin bez konieczności udziału prowadzącego, w tym praca własna (15 godz. przygotowanie do egzaminu, 10 godz. przygotowanie scenariusza zajęć w ramach ćwiczeń).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Absolwent:
KA6_WG2 - ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi;
KA6_WG5 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym;
KA6_UW2- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
KA6_UK4 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej;
KA6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki.
Kryteria oceniania
Student jest zobowiązany do posiadania 51% obecności na ćwiczeniach i wykładzie, przy realizacji zajęć w blokach 4x45 minut, wymagane jest uczestnictwo w minimum jednym bloku. Zwolnienie lekarskie jest podstawą do usprawiedliwienia nieobecności.
Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonania zadania grupowego (przygotowanie scenariusza zajęć i omówienie go w grupie).
Student otrzymuje zaliczenie wykładów na podstawie zdania egzaminu pisemnego (51% wymaganych punktów).
Literatura
Zawadzka B., Łączek T. (red.), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2017.
Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa 2017.
Syrek E., Edukacja żywieniowa jako ważny komponent promocji zdrowia, [w:] A. Walczak, L. Telka, Granosik M. (red.), Pedagogika społeczna : spotkania, trwanie i zmienność, pogranicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.
Błaszkiewicz R., Dzieci w świecie nowych technologii : zagrożenia zdrowotne, [w:] Zawadzka B., Łączek T. (red.), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2017.
Klima, E., Środowisko rodzinne a stan psychiczny dziecka i młodego człowieka, [w:] Zawadzka B., Łączek T. (red.), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2017.
Demel M., Pedagogika zdrowia, "Chowanna" 2002, nr 1, 13-26
Gaweł A., Koncepcje i obszary badań pedagogiki zdrowia, "Studia z Teorii Wychowania" 2021 t. 12, nr 1 (34).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: