Metody badań jakościowych 380-ON2-1GKH
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł metodologiczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika, metodologia badań społecznych
Rok studiów/semestr: I rok/ II semestr
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Przedmiot wprowadzający: Metodologia badań społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
6 h wykładów + 8 h ćwiczeń
Metody nauczania: podające, oglądowe, problemowe, waloryzacyjne, aktywizujące
Punkty ECTS: 3 pkt
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach -6h
Udział w ćwiczeniach -8h
Udział w konsultacjach - 2h
Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 15h
Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 25h
Przygotowanie raportu z badań jakościowych - 15h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Udział w wykładach - 6h, Udział w ćwiczeniach - 8h, Udział w konsultacjach - 2h (Suma: 1 ECTS)
o charakterze praktycznym: Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 15h, Przygotowanie teczki do analizy wyników
badań jakościowych (projektu badań) - 35h (Suma: 2 ECTS)
W cyklu 2023:
Treści przedmiotu: Specyfika badań jakościowych; |
W cyklu 2024:
Treści przedmiotu: Specyfika badań jakościowych; |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań jakościowych stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych w badaniach jakościowych, rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice (K_W04)
2. Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o metodologicznych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami nauk (K_W02)
3. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań (K_U06)
4. Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (K_U01)
5. Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji pedagogicznych (jakościowych) projektów badawczych (K_K02)
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład – zaliczenie na ocenę (zaliczenie pisemne: pytania zamknięte i otwarte)
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;
Zaliczenie cząstkowe:
Ćwiczenia:
• ocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),
• samocena efektów pracy zespołowej,
• ocena za teczkę do analizy wyników badań jakościowych (projekt badań jakościowych),
Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania):
Punktacja/oceny:
91%-100% bdb
81%-90% db plus
71%-80% db
61%-70% dst plus
51%-60% dst
50% -ndst
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.
Charmaz K. (2013), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Flick, U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa.
Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego)
Kubinowski D. (2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin.
Kubinowski, D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin.
Kunat, B. (2015), Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102.
Kunat, B.(2012), Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej
Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273.
Kvale S. (2004), Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.
Kvale S. (2012), Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa.
Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf
Miles M. B, Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.
Nowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków.
Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
Kędzierska H., (red.) (2010). Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, UWM, Olsztyn.
Konecki T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.
Lalak D. (2009), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, „Żak”, Warszawa.
Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, SCHOLAR, Warszawa.
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, UŁ, Łódź.
W cyklu 2023:
LITERATURA PODSTAWOWA |
W cyklu 2024:
LITERATURA PODSTAWOWA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: