Technologia informacyjna 380-ON2-1TIN
Rok studiów /semestr
Pedagogika - 2L nstac. II stop.
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Podstawowa znajomość obsługi komputera i Pakietu MS OFFICE 2007/2010 lub LibreOffice / OpenOffice
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
10 godzin (laboratoria) – zajęcia w pracowni komputerowej
Założenia i cele przedmiotu
Uczestnik po ukończeniu przedmiotu :
• potrafi praktycznie i efektywnie wykorzystać wybrane oprogramowanie komputerowe w ramach korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji ;
• wykorzystuje komputer do projektowania, planowania i samodzielnego opracowania zagadnień;
• wykorzystuje komputer w procesie uczenia się i w pracy;
• zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze i tworzeniu komunikatów medialnych;
• zna metodykę prowadzenia zajęć przy użyciu najnowszych technologii informacyjnych;
• potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie dydaktycznym, przygotowując materiały edukacyjne oraz realizując inne zadania kulturalne i społeczne;
• potrafi tworzyć własne treści przy wykorzystaniu narzędzi Web 2.0;
• potrafi wykonać projekt edukacyjny z wykorzystaniem TI.
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu
pogadanka, dyskusja, praca online, ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt;
Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT)
Punkty ECTS - 1,00
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w laboratoriach - 10h;
Przygotowanie się do zajęć wykonanie ćwiczeń - 10h;
Konsultacje - 10h;
Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 20h
o charakterze praktycznym 20h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Literatura:
1.Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2019.
2.Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast)
3.Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2015
4. Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2011, s. 119-152.
5. Krzysztofek, K., WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo?. [w:] Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2017, s. 11-23.
6. Józef Bednarek, Ewa Lubina, Kształcenie na odległość Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2015
14.Król R., Efektywność gier dydaktycznych w procesie kształcenia, Kraków 2007.
7.Strykowski W., Audiowizualne materiały dydaktyczne: podstawy kształcenia multimedialnego, Warszawa 2014.
8.Tanaś M., Edukacyjne zastosowanie komputerów, Warszawa 2017.
9.Wieczorkowska A., Multimedia podstawy teoretyczne
i zastosowania praktyczne, Warszawa 2008.
Strony Internetowe:
http://www.come.uw.edu.pl (w dziale E-nauczanie) prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska, prof. dr hab. Jan Madey Dekalog edukacji internetowej
http://www.come.uw.edu.pl (w dziale E-nauczanie) prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska, Zalety i wady edukacji internetowej. Model dyd. COME
Eduportal - http:// eduportal.uwb.edu.pl/
Kryteria oceniania
Student realizuje zajęcia stacjonarnie oraz z wykorzystaniem platformy e-learningowej. Zaliczenia przedmiotu na podstawie oceny uzyskanej z przygotowanych indywidualnie projektów studenta. Zaliczenie na ocenę przy minimum 80% obecności na zajęciach oraz wymaganej aktywności na platformie e-learningowej. Student ponadwymiarowe nieobecności odpracowuje na konsultacjach.
Literatura
Literatura:
1.Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2019.
2.Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast)
3.Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2015
4. Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2011, s. 119-152.
5. Krzysztofek, K., WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo?. [w:] Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2017, s. 11-23.
6. Józef Bednarek, Ewa Lubina, Kształcenie na odległość Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2015
14.Król R., Efektywność gier dydaktycznych w procesie kształcenia, Kraków 2007.
7.Strykowski W., Audiowizualne materiały dydaktyczne: podstawy kształcenia multimedialnego, Warszawa 2014.
8.Tanaś M., Edukacyjne zastosowanie komputerów, Warszawa 2017.
9.Wieczorkowska A., Multimedia podstawy teoretyczne
i zastosowania praktyczne, Warszawa 2008.
Strony Internetowe:
http://www.come.uw.edu.pl (w dziale E-nauczanie) prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska, prof. dr hab. Jan Madey Dekalog edukacji internetowej
http://www.come.uw.edu.pl (w dziale E-nauczanie) prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska, Zalety i wady edukacji internetowej. Model dyd. COME
Blackboard - http:// blackboard.uwb.edu.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: