Warsztaty pracy z rodziną 380-ON2-2ADK
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Wydział Nauk o Edukacji UwB
Nazwa kierunku studiów - Pedagogika
Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia
Profil studiów - Ogólnoakademicki
Forma studiów - Niestacjonarne
Kod przedmiotu - 380-ON2-2ADK
Język przedmiotu - język polski
Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu – specjalnościowy
Rok studiów /semestr - II rok, 4 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 18 godzin ćwiczeń
Punkty ECTS - 4.00
Bilans nakładu pracy studenta
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach 16 godz.
Udział w konsultacjach 9 godz.
RAZEM 25 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do zaliczenia 40 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń 35 godz.
RAZEM 75 godzin
Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin
100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS):
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin -1.00 ECTS
- o charakterze praktycznym - 75 godzin- 3.00 ECTS
W cyklu 2023:
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Wydział Nauk o Edukacji UwB Nazwa kierunku studiów - Pedagogika Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - Niestacjonarne Kod przedmiotu - 380-ON2-2ADK Język przedmiotu - język polski Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu – specjalnościowy Rok studiów /semestr - II rok, 4 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 24 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 4.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 24 godz. Udział w konsultacjach 1 godz. RAZEM 25 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 40 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 35 godz. RAZEM 75 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS): - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin -1.00 ECTS - o charakterze praktycznym - 75 godzin- 3.00 ECTS |
W cyklu 2024:
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Wydział Nauk o Edukacji UwB Nazwa kierunku studiów - Pedagogika Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - Niestacjonarne Kod przedmiotu - 380-ON2-2ADK Język przedmiotu - język polski Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu – specjalnościowy Rok studiów /semestr - II rok, 4 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 24 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 4.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 24 godz. Udział w konsultacjach 1 godz. RAZEM 25 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 40 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 35 godz. RAZEM 75 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS): - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin -1.00 ECTS - o charakterze praktycznym - 75 godzin- 3.00 ECTS |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10)
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W15)
Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U07)
Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych, szczególnie w zakresie pomocy rodzinie. (K_U08)
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K01)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne z wykorzystaniem koncepcji edukacyjnej projektowania uniwersalnego.
Metody aktywizujące, praca indywidualna, w grupach ,praca z tekstem, prezentacja multimedialna, dyskusja
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę
Literatura
Literatura podstawowa:
-M.Błaszak, Ł.Przybylski: Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Scholar.
• C. Feltham, I. Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2, GWP, Sopot 2013.
• S. Kratochvil, Podstawy psychoterapii, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003.
• L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria – podręcznik akademicki, Wyd. Eneteia, Warszawa 2005.
• L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Praktyka – podręcznik akademicki, Wyd. Eneteia, Warszawa 2006.
• B. de Barbaro, Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999.
• H. Goldenberg, I. Goldenberg, Terapia rodzin, Wyd. UJ, Kraków 2006.
• H. J Freyberger, W. Schneider, R. D. Stieglitz (red.), Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej, PZWL, Warszawa 2014.
• I. D. Yalom, Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2010.
• J. Haley, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne M. H. Ericksona. Strategiczna terapia krótkoterminowa, GWP, Gdańska 1995.
• K. Ludewig, Terapia systemowa – podstawy teoretyczne i praktyka, GWP, Gdańska 1995.
• L. Górniak, B. Józefik (red.), Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Wyd. UJ, Kraków 2003.
• J. A. Kottler, J. Carlson, Mumia przy rodzinnym stole. Mistrzowie psychoterapii i ich najbardziej niezwykłe przypadki, Wyd. Paradygmat, Waszawa 2013.
• Sz. Chrząstowski, Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Wyd. Paradygmat, Warszawa 2014.
• A. Popiel, E. Pregłowska, Psychoterapia poznawczo – behawioralna. Teoria i praktyka, Wyd. Paradygmat, Warszawa 2008.
• I. D. Yalom, Kat miłości, Wyd. J. Santorski & Co, Warszawa 2000.
• L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia – szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Wyd. PWN, Warszawa 1994.
• S. Virginia, Terapia rodzin, GWP, Gdańsk 2000.
• M. McGoldric, Randy Gerson, S. Shellenberger Genogramy – rozpoznanie i interpretacja, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007.
• J. C. Czabała, Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 1997.
• S.Kratochvil, Terapia małżeńska, Via Medica, Gdańsk 2006.
• A. Kozłowska, Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny. Jak pomóc rodzinie i dziecku?, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
• A. Ellis, Terapia krótkoterminowa. Lepiej – głębiej – trwalej, GWP, Gdańsk 1999.
• T. Rostowska, Psychologia rodziny: małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Difin, Warszawa 2009.
• J. P. Gustafson, Terapia długo – czy krótkoterminowa, GWP, Gdańsk 2001.
• Jurg Willi , Związek dwojga : psychoanaliza pary, Wyd. Jacek Santorski, Warszawa 1996.
• A. Kozłowska, Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka- diagnoza i terapia, CMPPP, Warszawa 2000.
Lit.uzupełniająca:
https://scholar.com.pl/pl/bezplatne-ebooki/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnego-projektowania.html
www.universaldesign.com
https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: