Zagrożenia środowisk wychowawczych 380-ON2-2ADL
Tematyka przedmiotu zawiera:
1. Szkoła i rodzina jako podstawowe środowiska wychowawcze człowieka -
ich rola i znaczenie w wychowaniu.
2. Zagrożenia dla procesu wychowania w środowisku szkolnym.
3. Zapobieganie agresji w szkole.
4. Wybrane aspekty bezpieczeństwa w relacjach pomiędzy członkami społeczności szkolnej, w tym wpływ negatywnych zjawisk występujących w rodzinie na funkcjonowanie dziecka w szkole.
5. Patologia rodziny i jej wpływ na proces rozwoju dziecka.
6. Przemoc psychiczna wobec dziecka jako forma dysfunkcji emocjonalnej w rodzinie.
7. Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze.
8. Przemoc rówieśnicza.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach środowisk wychowawczych i rodzajach więzi społecznych oraz o procesach i prawidłowościach w nich zachodzących;
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także projektować działania niwelujące negatywne oddziaływania poszczególnych środowisk wychowawczych);
Kryteria oceniania
Do egzaminu studenci mogą podejść po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu i przygotowaniu samodzielnej pracy związanej z rozwiązaniem problemu występowania zagrożenia dla rozwoju dziecka w wybranym przez siebie środowisku wychowawczym.
Literatura
J. Biała, Zagrożenia w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej, Kielce 2006.
P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2009.
K. Kmiecik-Baran, Narzędzia do rozpoznawania zagrożeń społecznych w szkole, Gdańsk 2000.
J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. H. McWhirter, Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe dla nauczycieli, pracowników poradni, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2005.
I. Pospiszyl, Patologie społeczne. Resocjalizacja, Warszawa 2008.
K. Pierzchała, Cz. Cekiera, Człowiek a patologie społeczne, Toruń 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: