Warsztat poradniczo-doradczy 380-ON2-2GMS
Na zajęciach omówione zostaną treści z zakresu pracy metodycznej z wychowankiem w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień z takich przedmiotów jak: pedagogika ogólna, diagnostyka pedagogiczna.
W cyklu 2022:
Na zajęciach omówione zostaną treści z zakresu pracy metodycznej z wychowankiem w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień z takich przedmiotów jak: pedagogika ogólna, diagnostyka pedagogiczna. |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W15ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach
K_W16ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w poradnictwie i doradztwie
Umiejętności:
K_U02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
K_U09potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych
Kompetencje:
K_K06odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
Kryteria oceniania
przygotowanie pracy pisemnej
prezentacja zagadnienia /Szkoła umiejętności rodzicielskich/
ocena aktywności w trakcie zajęć
Literatura
Literatura podstawowa:
A.Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
B.Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009
C.Feltham, I.Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013
S. Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000
A.Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012
U.Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011
E.Gmurzyńska i R.Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Warszawa 2009
H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor, E.Zubrzycka
T. Bajkowski, K.Sawicki, U.Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014
T. Wolańczyk, J.Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U.2017, poz. 1647) z późn. zmianami
Literatura uzupełniająca:
B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji,Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007
S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska
E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania,Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006
D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak
E.Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci,Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000
J.Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora "Toruń, Toruń 1997
B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka,Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001
E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak
Ch.W.Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, 2016.
A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:) R.Borzyszkowska, E.Lemańska- Lewandowska, P.P.Grzybowski (red.) Edukacja i praca Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13,Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009 r.,s.411-426.
A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322
J.O.Prochaska,J.C.Norcross,C.C.Diclemente Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany który pomoże
ci przezwyciężyć złe nawyki, Instytut Amity, Warszawa 2008
B.Hellinger: Porządki pomagania czyli jak, kiedy i komu skutecznie pomagać, W-wa 2008.
K.Steede: 10 błędów popełnianych przez DOBRYCH RODZICÓW , 2015.
Przykładowa literatura ad. Szkoła Umiejętności Rodzicielskich:
Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały .Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,2013.
Faber Adele, Mazlish Elaine: Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, 2017.
Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak być rodzicem jakim zawsze chciałeś być,2015.
Faber Adele, Mazlish Elaine: Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, 2017.
Faber Adele, Mazlish Elaine :Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać żeby z nami rozmawiały, 2016.
Faber Adele, Mazlish Elaine :Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole,2017.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: A.Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 B.Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009 C.Feltham, I.Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013 S. Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000 A.Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012 U.Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011 E.Gmurzyńska i R.Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Warszawa 2009 H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor, E.Zubrzycka T. Bajkowski, K.Sawicki, U.Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014 T. Wolańczyk, J.Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U.2017, poz. 1647) z późn. zmianami Literatura uzupełniająca: B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji,Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007 S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania,Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006 D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak E.Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci,Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000 J.Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora "Toruń, Toruń 1997 B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka,Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001 E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak Ch.W.Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, 2016. A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:) R.Borzyszkowska, E.Lemańska- Lewandowska, P.P.Grzybowski (red.) Edukacja i praca Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13,Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009 r.,s.411-426. A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322 J.O.Prochaska,J.C.Norcross,C.C.Diclemente Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki, Instytut Amity, Warszawa 2008 B.Hellinger: Porządki pomagania czyli jak, kiedy i komu skutecznie pomagać, W-wa 2008. K.Steede: 10 błędów popełnianych przez DOBRYCH RODZICÓW , 2015. Przykładowa literatura ad. Szkoła Umiejętności Rodzicielskich: Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały .Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,2013. Faber Adele, Mazlish Elaine: Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, 2017. Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak być rodzicem jakim zawsze chciałeś być,2015. Faber Adele, Mazlish Elaine: Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, 2017. Faber Adele, Mazlish Elaine :Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać żeby z nami rozmawiały, 2016. Faber Adele, Mazlish Elaine :Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole,2017. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: