Dydaktyka ogólna 380-OS1-1DYD
Profil: ogólnoakademicki
Forma: studia stacjonarne I stopnia
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, grupa zajęć 3, moduł ogólnopedagogiczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogikia
Rok studiów/semestr: I rok/sem II
Liczba godzin: 30 godz. wykładów i 30 godz. laboratorium
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczeń, pokaz
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach: 15x2h=30 h
Udział w laboratoriach: 15x2h=30 h
Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 30h
Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu:15h
Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium (kolokwium pisemnego): 15h
Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 30h
Suma 150h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75h - 3 ECTS
- nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75h - 3 ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
- zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce, zna i rozumie współczesne teorie uczenia się i nauczania - KP6_WG1
- ma elementarną wiedzę o miejscu dydaktyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi - KP6_WG2
- ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych modeli procesu kształcenia, jego komponentów oraz filozoficznych i psychologicznych podstaw - KP6_WG3
Student w zakresie umiejętności potrafi:
- dokonać symulacji, obserwacji i interpretacji sytuacji edukacyjnych oraz projektować strategie działań dydaktycznych, generować rozwiązania konkretnych problemów dydaktycznych - KP6_UW1
W zakresie kompetencji społecznych student:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - KP6_KK1
Kryteria oceniania
Zaliczenie laboratorium na ocenę, egzamin pisemny (test dydaktyczny)
Literatura
Literatura podstawowa:
Arends R.I., Uczymy się nauczać, tł. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 1994.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015.
Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.
Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Naukowe NOVUM, Płock 2002.
Literatura uzupełniająca:
Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015.
Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013.
Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014.
Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka - wybrane obszary badawcze, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014.
Karpińska A., Zińczuk M. (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014.
Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Difin, Warszawa 2011.
Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019.
Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019.
Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019.
Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Wyd. UwB, Białystok 2019.
Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie - ujęcie z perspektywy podmiotu, Trans Humana, Białystok 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: