Teoria wychowania 380-OS1-1TWY
Kierunek studiów: - Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza
Forma studiów: studia stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści kierunkowy
Dziedzina nauki: Pedagogika
1 rok 1st. POW stac. sem. zimowy
Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z propedeutyki filozofii, psychologii rozwojowej oraz osobowości, a także socjologii wychowania.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h – wykład, 45h - ćwiczenia
Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące
Liczba punktów ECTS 6 w tym:
- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 3
- o charakterze praktycznym 3
1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się teoria wychowania:
- metodologiczne zagadnienia teorii wychowania
- aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania
- przedstawiciele wybranych orientacji badawczych
- struktura procesu wychowania
- podstawowe środowiska wychowawcze
2) Ćwiczenia poświęcone są min. następującym zagadnieniom:
- ujęcie wychowania jako procesu zmierzającego w kierunku samowychowania;
- analiza relacji wychowawczej;
- omówienie wybranych elementów struktury procesu wychowania;
- omówienie wybranych dziedzin wychowania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent:
KA6_WG3: ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw
KA6_WK2: zna podstawowe teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
KA6_WK8: ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
KA6_UW2: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
KA6_UK1: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin
KA6_UO1: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
KA6_UO3: potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
KA6_KO1: ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny w formie testu.
Zaliczenie ćwiczeń:75% obecność na zajęciach, kolokwium pisemne oraz przygotowany przez studentów na ocenę projekt zajęć z zakresu określonej problematyki wychowawczej.
Literatura
Braun-Gałkowska M., W tę samą stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych, Warszawa 1994.
Braun-Gałkowska M., Gutowska A. (red.), W tę samą stronę. Antologia tekstów do lekcji wychowawczych, t. 1 i 2, Warszawa 1994.
Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.
Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011.
Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.
Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008.
Gurycka A., O sztuce wychowywania: dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 1997.
Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009.
Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.
Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia,Toruń 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: