Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 380-OS1-2MOP
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika
Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy
Rok studiów/semestr II rok, semestr letni
Wymagania wstępne Podstawy: pedagogika społeczna, teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej, psychologia społeczna
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30 godz. wykładu, 30 godz. ćwiczeń
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody nauczania: grupowa, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, studium przypadku, prace terenowe, praca z tekstem
Formy zaliczenia przedmiotu: test, zaliczenie na ocenę, konspekt, esej, egzamin
Punkty ECTS 5 punktów ECTS
Bilans nakładu pracy studenta
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.
Opracowanie konspektu 5 godz.
Przygotowanie do testu, egzaminu 20 godz.
Napisanie eseju 5 godz.
RAZEM 60 godzin
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach 30 godz.
Udział w ćwiczeniach 30 godz.
Konsultacje 5 godz.
RAZEM 65 godzin
1 punkt ECTS = 25-30 godzin
125 godzin: min 25 godzin = 5,0 ECTS
125 godzin: max 30 godzin = 4,1 ECTS
Wskaźniki ilościowe
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 65 i punktów ECTS 2,6
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 60 i punków ECTS 2,4
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WK7 ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
KA6_WK9 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
KA6_UW2 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
KA6_UK3
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
KA6_KK2
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych
Kryteria oceniania
egzamin, zaliczenie na ocenę
Literatura
Literatura podstawowa
1. Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005.
2. Hrynkiewicz J., Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Warszawa 2006.
3. Wojciechowska-Charlak B.(red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
4. Kruk-Lasocka J., Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej, Wrocław 2012.
5. Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011.
6. Wojciechowska-Charlak B.(red.), Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
7. Pawlik J., Psychoterapia psychoanalityczna. Procesy i zjawiska grupowe, Warszawa: ENETEIA, 2008.
8. Dąbrowski Z., Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980.
9. Jundziłł I., Zarys pedagogik opiekuńczej, Gdańsk, 1984.
10. J. Brągiel, Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984.
11. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002.
12. Prokosz M., Nowy model placówek opiekuńczo-wychowawczych, [W:] Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, (red.) M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2002.
13. Wąsiński A. Dziecko, rodzice, adopcja, Poznań 2004.
14. Kępiński C., Opieka i wychowanie w rodzinie, Lublin 2003.
15. Kulpiński F., Wybrane problemy metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Częstochowa 1978.
16. Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych firm wychowania, Warszawa 1990.
17. Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994.
18. Łobocki M., ABC wychowania, Warszawa 1992.
19. Łobocki M., Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej.
Literatura uzupełnoiająca
1. Czajka B., Problemy usamodzielnianych wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 7.
2. Kępińska L., Mieszkanie usamodzielniające korzystną formą opieki, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
3. Losy usamodzielnianych wychowanków warszawskich placówek, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 6.
4. Rostocka B., Usamodzielnianie wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 9.
5. Szczubiał D., Święcicka I., Z dziesięcioletnich doświadczeń grup usamodzielniania, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
6. Lizoń-Szłapowska D., Usamodzielnianie wychowanek specjalnych ośrodków wychowawczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
7. Pezdek K., Proces usamodzielniania w grupie autonomicznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
8. Bernard H. S., Mackenzi K. R., Podstawy terapii grupowej, Gdańska, GWP, 2001.
9. Jundziłł I., Niektóre zasady wychowania opiekuńczego, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1979/2.
10. Wszołek J., Likwidować czy zmieniać państwową opiekę nad dzieckiem, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1991993/4.
11. Badora S., Krytyka instytucjonalnego wychowania dzieci i młodzieży w literaturze zachodniej, [W:] Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. (red.) D. Marzec, Częstochowa 1996.
12. Pelcowa M., O nowy model domu dziecka, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1993/3.
13. Fromm E., Niech się stanie człowiek, tłum. R. Saciuk, PWN, Warszawa-Wrocław 2000,
14. Spinoza B., Etyka, PWN, Kraków 1954,
15. Jaspers K., Krytyka psychoterapii, [W;] Filozofia egzystencji, przeł. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990.
16. Badora S., Uczucia i profesjonalizm, o formach opieki zastępczej, Częstochowa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: