Socjoterapia 380-OS1-2SOD
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy
Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika
Rok/semestr: II rok/IV semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia
Punkty ECTS: 3 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - liczba godzin:
- studiowanie literatury 10 h
- udział w ćwiczeniach 30 h
- przygotowanie do ćwiczeń- 15 h
- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h
- przygotowanie i realizacja projektu socjoterapeutycznego 20 h
Razem 85 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS
- o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS
Treści zajęć;
1. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Socjoterapia jako metoda pracy z dziećmi i młodzieżą - definicja, geneza, cele i założenia. Rola terapeuty/wychowawcy w procesie socjoterapeutycznym.
2. Metody i techniki wykorzystywane w pracy socjoterapeutycznej.
Prezentacja i analiza wybranych technik i metod.
3..Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania.Terapeutyczna, edukacyjna
i rozwojowa funkcja oddziaływań socjoterapeutycznych.
4. Projektowanie działań socjoterapeutycznych.Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych.Struktura zajęć socjoterapeutycznych.
5. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej.
6. Etapy rozwoju grupy – dobór metod pracy do poziomu rozwoju grupy.Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej.
7. Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu.
8. Charakterystyka socjoterapeuty.
9. Realizacja opracowanych sesji socjoterapeutycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą kierowania grupą socjoterapeutyczną i procesów w niej zachodzących
K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, norm i procedur socjoterapeutycznych .
K_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów socjoterapeutycznych
K_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych
K_U03 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji grupowych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zamierzonych celów socjoterapeutycznych.
K_K02 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i socjoterapeutycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. aktywizujące metody zespołowe.
Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych,praktyczna realizacja wybranej sesji projektu .
Zaliczenie przedmiotu na podstawie:
• obecność na zajęciach dydaktycznych;
• oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach;
• przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych;
• ocena realizacji sesji socjoterapeutycznej.
Literatura
Sawicka K. (1999) Socjoterapia, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczni-Pedagogicznej MEN.
Sobolewska Z.(1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży - zasady projektowania, Warszawa.
Młyńczyk W.(red.), Socjoterapia,teoria i praktyka. T. 1-5,Warszawa 2007-2011.
Boryszewska J. (red.), Socjoterapia w praktyce szkolnej.Materiały dla prowadzących zajęcia, Łomża 2013.
Deptuła M.,(red.) Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii. „Opieka, Wychowanie, Terapia.” - 2004, nr 3/4.
Jagieła, Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2009
M. Wilk, Diagnoza w socjoterapii, GWP, Gdańsk 2014
B. Jankowiak/red/, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, UAM, Poznań 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: