Bajkoterapia 380-OS1-2XJEH
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie
studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. Student zostanie
zapoznany z teoretycznymi i metodycznymi podstawami bajkoterapii. Pozna cechy, funkcje, rodzaje bajek terapeutycznych
(psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne), etapy pracy terapeutycznej z zakresu bajkoterapii, uzyska wiedzę jak tworzyć
bajkę terapeutyczną oraz będzie miał okazję samodzielnie ją napisać, uwzględniając jej prawidłową strukturę i konieczne elementy.
Student pozna niezbędną literaturę przedmiotu oraz możliwości wykorzystania innych materiałów poza literaturą w pracy z dzieckiem.
Jenym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania
dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych
możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego
W cyklu 2022:
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. Student zostanie zapoznany z teoretycznymi i metodycznymi podstawami bajkoterapii. Pozna cechy, funkcje, rodzaje bajek terapeutycznych (psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne), etapy pracy terapeutycznej z zakresu bajkoterapii, uzyska wiedzę jak tworzyć bajkę terapeutyczną oraz będzie miał okazję samodzielnie ją napisać, uwzględniając jej prawidłową strukturę i konieczne elementy. Student pozna niezbędną literaturę przedmiotu oraz możliwości wykorzystania innych materiałów poza literaturą w pracy z dzieckiem. |
W cyklu 2023:
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. Student zostanie zapoznany z teoretycznymi i metodycznymi podstawami bajkoterapii. Pozna cechy, funkcje, rodzaje bajek terapeutycznych (psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne), etapy pracy terapeutycznej z zakresu bajkoterapii, uzyska wiedzę jak tworzyć bajkę terapeutyczną oraz będzie miał okazję samodzielnie ją napisać, uwzględniając jej prawidłową strukturę i konieczne elementy. Student pozna niezbędną literaturę przedmiotu oraz możliwości wykorzystania innych materiałów poza literaturą w pracy z dzieckiem. |
W cyklu 2024:
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. Student zostanie zapoznany z teoretycznymi i metodycznymi podstawami bajkoterapii. Pozna cechy, funkcje, rodzaje bajek terapeutycznych (psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne), etapy pracy terapeutycznej z zakresu bajkoterapii, uzyska wiedzę jak tworzyć bajkę terapeutyczną oraz będzie miał okazję samodzielnie ją napisać, uwzględniając jej prawidłową strukturę i konieczne elementy. Student pozna niezbędną literaturę przedmiotu oraz możliwości wykorzystania innych materiałów poza literaturą w pracy z dzieckiem. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_UW4
KA6_UK3
KA6_UU2, KA6_UU1,
KA6_KO3
Kryteria oceniania
Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego dopuszcza się zmiany formy zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami w porozumieniu z wykładowcą.
prezetacje
test zaliczeniowy
Literatura
1.Bettelhaim B., Wstęp, z: Cudowne i pożyteczne… … (pdf.)
2.Czerwińska M., w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom I, red T. Pilch, s. 380 i dalsze…
3.Czernianin W., Czernianin Halina, Chatzipentidis Kiriakos, Podstawy współczesnej biblioterapii, Wrocław 2017 https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/79760/Podstawy_wspolczesnej_biblioterapii.pdf
4.Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 2002. https://sp15-zory.pl/wp-content/uploads/2020/04/Bajki-terapeutyczne-dla-dzieci-M_-Molicka-.pdf
5.Krasoń K., Biblioterapia
https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/3093/1/Krason_Biblioterapia.pdf
6. De Bono Edward, Myślenie równoległe, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1998
7. De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Wydawnictwo Medium, Warszawa 1997
8.Anna Podemska‐Kałuża, LEGO‐LOGOS jako alternatywna metoda pracy z tekstem literackim https://sbc.org.pl/Content/422141/jezyk-lektura-interpretacja.pdf tu s. 131-145.
9. Lisowska-Kożuch L., Kamishibai, booktalking, storytelling…, czyli formy pracy z młodym czytelnikiem, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b75e998e-4d34-430c-b107-ebefe7540d66/c/11.pdf
10. Fudala R., Myślenie lateralne — pochwała i krytyka twórczości Edwarda de Bono, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” Vol. 1, 2/2013, s. 87-94. https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Rafał-FUDALA-Myślenie-lateralne-—-pochwała-i-krytyka-twórczości.pdf
11. Rojewska J. , Grupa bawi się i pracuje, Wrocław 2000
12.Vopel K., Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Kielce 2002
Przykłady z Wydawnictwa GWP z serii Bezpieczne dziecko:
- Zubrzycka E., Słup soli, czyli jak powstrzymać szkolnych dręczycieli, 2007
- DePino C., Śmierdzący ser, 2004
-Zubrzycka E., Po co się złościć?
Grzybowski P., Spotkania z innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej, Impuls, Kraków 2011.
W cyklu 2022:
E. J. Konieczna, Arterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003 Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców, terapeutów, red. E. J. Konieczna, Kraków 2006 Z zakresu projektowania uniwersalnego: • Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment • „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020 dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online: • „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online: https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji www.universaldesign.com |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: