Muzyka w pracy edukacyjno-terapeutycznej 380-OS1-2XJLK
Przedmiot realizowany jest poprzez dwugodzinne zajęcia o charakterze teoretyczno - praktycznym. W zakresie wiedzy student pozyskuje informacje odnośnie wpływu muzyki na człowieka oraz założeń metod terapeutycznych stosujących sztukę dźwięków dla uzyskania odpowiednich efektów w obszarze psycho- somatycznym, jak i edukacyjnym.
Poznane metody i ćwiczenia w nich stosowane stanowią materiał, na którego podstawie student przygotowuje i przeprowadza scenariusz zajęć, ukierunkowanych na osiągnięcie określonego celu edukacyjno - terapeutycznego.
W cyklu 2023:
zgodnie z sylabusem |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W01 - posiada wiedzę w zakresie funkcji muzyki w procesie terapeutycznym
W02 - zna podstawowe metody i techniki zastosowanie muzyki w procesie terapeutycznym i/lub edukacyjnym
U01 - posiada umiejętność wykorzystywania i stosowania różnych rodzajów aktywności muzycznej w procesie terapeutycznym i edukacyjnym
K01 - rozumie potrzebę stosowania wybranych technik muzykoterapii w celu osiągnięcia lepszej kondycji psychicznej (budowania pozytywnej samooceny, wzrostu pewności siebie, budowania wzajemnego zaufania, pobudzania ekspresji własnych uczuć i przeżyć)
K02 – posiada umiejętność organizacji pracy własnej ukierunkowanej na cel terapeutyczny
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, przygotowanego indywidualnie scenariusza oraz kolokwium. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu
Literatura
) Natanson T. – Wstęp do nauki o muzykoterapii, Ossolineum, Wrocław 1979
2) Meyer L.B. – Emocja i znaczenie w muzyce
3) Janiszewski M. – Muzykoterapia aktywna, PWN, Warszawa – Łódź 1993
4) Lecourt E. – Muzykoterapia, czyli jak wykorzystywać siłę dźwięków. Videograf II Sp. z o.o., Chorzów 2008,
Literatura uzupełniająca:
1) Stadnicka J. – Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa 1998
2) Wierszyłowski J. – Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979
3) Lissa Z. – Nowe szkice z estetyki muzycznej, PWM, Warszawa 1975
4) Kalinowska A.K., Kułak W. – Wpływ muzyki na organizm ludzki, Fizjoterapia 2010, 18, 4, 77-82
5) Zalewski M. Muzyczna zabawa Wydawnictwo Oświatowe FOSZE , Rzeszów 2008
6) Kataryńczyk - Mania L. Terapia dźwiękiem, Uniwersytet Zielonogórski , Zielona Góra 2007
W cyklu 2023:
zgodnie z sylabusem |
Uwagi
W cyklu 2023:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: