Prorodzinne formy opieki i wychowania 380-OS1-3GOT
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy (POW)
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów: III rok I stopnia
Wymagania wstępne: Znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika rodziny, teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo- wychowawczej, prawodawstwo opiekuńcze, psychologia społeczna i wychowawcza, historia wychowania
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład - 15 godzin
Ćwiczenia - 30 godzin
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach – 15 godz.
Udział w ćwiczeniach – 30 godz.
Udział w konsultacjach – 10 godz.
Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 20 godz.
Przygotowanie prezentacji – 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 20 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 55 godz. - 2 ECTS
o charakterze praktycznym: 55 godz. – 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Student posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice, organizacji i procesach w nich zachodzących oraz o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem wspierania rodziny oraz instytucjonalnych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej (KA6_WK3)
U_01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej w zakresie wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo-wychowawczej (KA6_UW1)
U_02 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności opiekuńczo-wychowawczej (KA6_UK4)
K_01 docenia znaczenie prorodzinnych form opieki i wychowania dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi między dzieckiem a opiekunem oraz szerszym środowiskiem społecznym i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych - wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych (KA6_KK2)
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, praca z tekstem, wykład, metoda projektów
Zaliczenie na ocenę na podstawie: frekwencji (obecność obowiązkowa, dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność bez konieczności zaliczania na konsultacjach w wymiarze 2 godzin), testu, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych.
Literatura
Andrzejewski M., Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej, Zakamycze, Kraków 2003.
Badora S., Uczucia i profesjonalizm: o formach opieki zastępczej, Wyd. WSP, Częstochowa 1998.
Bereźnicka M., Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Wyd. NUP, Kraków 2014.
Bębas S., Śledzianowski J., Blaski i cienie współczesnej rodziny polskiej, Wyd. Jedność, Kielce 2013.
Cattabeni G., Dziecko przybyłe z daleka: adopcja i rodzina zastępcza, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2008.
Gąsiorek-Drzymała D., Alfabet dziecka poszukującego, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2011.
Gray Deborah D., Adopcja i przywiązanie: praktyczny poradnik dla rodziców, przekł.: Marta Lipińska, Maryla Kowalska, Sylwia Kot, Sopot 2010.
Gutowska A., Rodzicielstwo adopcyjne: wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Hrynkiewicz J., Odrzuceni: analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa 2006.
Izdebska J., Dziecko - dzieciństwo - rodzina - wychowanie rodzinne: kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Wyd. NWSP, Białystok 2015.
Kaczmarek M., Stan opieki zastępczej nad dzieckiem "na półmetku wdrażania reformy, (w:) Opieka zastępcza nad dzieckiem i młodzieżą - od form instytucjonalnych do rodzinnych, pod red. M. Racław-Markowska, S. Legat, ISP, Warszawa 2004.
Kaczmarek M., Zmiana paradygmatu w opiece zastępczej nad dzieckiem, (w:) M. Racław Markowska (red.) Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, ISP, Warszawa 2005.
Kowalski W., Wioski Dziecięce SOS w systemie opieki zastępczej w Polsce, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin 2011.
Kwak A., (red.), Rodzicielstwo: między domem, prawem, służbami społecznymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008.
Kwak A., (red.), Z opieki zastępczej w dorosłe życie: założenia a rzeczywistość, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa 2006.
Łuczyński A., Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Modlibowska M., Odczarować adopcję: narodziny Twojego adoptowanego dziecka: poradnik rodzica dla rodziców, Wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2012.
Passini B., Opieka nad dzieckiem i polityka społeczna, w: Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 2000 nr 4.
Ruszkowska M., Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.
Safjan M., Osamotnione dzieci: rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka, Wyd. Prawnicze, Warszawa 1993.
Skudniewska T., Przeobrażenia systemu opieki nad dzieckiem w: Problemy Opiekuńczo Wychowawcze., 2000, nr 4.
Smyczyński T., Prawo dziecka do rodziny, (w:) Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF, Warszawa 1993.
Telka L., Rodzinne domy dziecka: zarys monograficzny, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.
Trawkowska D. (red.), Pomoc społeczna wobec rodzin: interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2011.
Warzywoda-Kruszyńska W., Grotowska-Leder J., Bieda wśród dzieci, w: Polska dla dzieci, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2003.
Wilgocki J., Czas niepewności: o dzieciach w rodzinach zastępczych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Wosik– Kawala D., (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze, Wyd. UMCS, Lublin 2011.
Żukiewicz A., (red.), Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: