Pedagogika zdrowia 380-OS1-3XJJC
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy z zakresu problemów zdrowotnych współczesnego społeczeństwa, umiejętności tworzenia programów i strategii profilaktycznych dla rożnych grup ludności. Założeniem przedmiotu jest przygotowywanie studentów do rozpoznawania źródeł czynników zagrażających zdrowiu i życiu człowieka, do realizacji programów w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zakładane efekty uczenia się:
KA6_WG2
Osoba studiująca ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej
przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi
dyscyplinami naukowymi;
KA6_WG5
Osoba studiująca ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia
zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz
społecznym
KA6_UW2
Osoba studiująca potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i
interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych,
opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów
ludzkich zachowań
KA6_UW4
Osoba studiująca potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i
obcym) i nowoczesnych technologii
KA6_KO1
Osoba studiująca ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do
podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje
trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i
zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, podczas którego Osoba studiująca zobowiązana jest do udzielenia odpowiedzi na cztery pytani (zaliczenie po uzyskaniu 50% poprawnych odpowiedzi). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń (obecność, praca w grupach, aktywność).
Literatura
Literatura podstawowa:
• B. Woynarowska,(2017) Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki.
• Projektowanie uniwersalne w przestrzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobre praktyki (2022) red. M.M Perkowskiej, T. Bajkowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
• MINCZAKIEWICZ, E. M. (2006). Zdrowie jako wartość i jego miejsce w kształceniu przyszłych pedagogów specjalnych w ich autorefleksji. AKTUALNE TRENDY W WYCHOWANIU ZDROWOTNYM, 47.
• Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017.
• Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016.
• M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980.
• E. Syrek, K. Borzucka-Sitkiewicz, Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009.
• Prawo dziecka do zdrowia, red. J. Bińczyckiej, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca:
• Woynarowska, B., & Nauk, K. Z. P. P. A. PROFESJONALIZACJA PROMOCJI ZDROWIA I EDUKACJI ZDROWOTNEJ. DZIAŁANIA W EUROPIE, SKALI GLOBALNEJ IW POLSCE.
https://keizp.pan.pl/files/Profesjonalizacja_promocji_zdrowia.pdf
• http://www.edukacjazdrowotna.pl/
http://hej.sagepub.com/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: