Metody badań jakościowych 380-OS2-1GKH
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł metodologiczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika, metodologia badań społecznych
Rok studiów/semestr: rok/ II semestr
Wymagania wstępne: Przedmiot wprowadzający: Metodologia badań społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 h wykładów + 15 h ćwiczeń
Punkty ECTS: 3 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach - 10h; Udział w ćwiczeniach - 15h; Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h; Przygotowanie projektu badawczego z uwzględnieniem wszystkich elementów badań jakościowych- 25h; Przygotowanie prezentacji na zaliczenie - 5h; Przygotowanie do zaliczenia wykładów - 10h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami
Udział w wykładach - 10h, Udział w ćwiczeniach - 15h (suma 25 h = ECTS 1pkt)
o charakterze praktycznym
Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) -10h, Przygotowanie projektu badawczego z uwzględnieniem wszystkich elementów badań jakościowych- 25h; Przygotowanie prezentacji na zaliczenie - 5h; Przygotowanie do zaliczenia wykładów - 10h (suma 50 h = ECTS 2 pkt).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
1. Zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań jakościowych stosowanych w naukach społecznych i
humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych w badaniach jakościowych, rozumie postulat
wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice (K_W04)
2. Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o metodologicznych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami nauk (K_W02)
3. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia
badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań (K_U06)
4. Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej
natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (K_U01)
5. Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań
profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji pedagogicznych (jakościowych) projektów badawczych (K_K02)
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład – zaliczenie na ocenę;
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;
Zaliczenie cząstkowe:
Ćwiczenia:
•ocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),
•ocena efektów pracy zespołowej,
•ocena za prezentację projektu badawczego z uwzględnieniem wszystkich elementów badań jakościowych
Wykłady:
• zaliczenie pisemne (pytania zamknięte i otwarte)
Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania).
Punktacja/oceny:
28-30 – bdb
25-27 – db plus
22-24 – db
19-21– dst plus
16-18 – dst
< 15 – ndst
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.
Charmaz K. (2013), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Flick, U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa.
Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego)
Kubinowski D. (2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin.
Kubinowski, D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin.
Kunat, B. (2015), Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102.
Kunat, B.(2012), Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273.
Kvale S. (2004), Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.
Kvale S. (2012), Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa.
Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek –
Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf
Miles M. B, Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.
Nowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków.
Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, , PWN, Warszawa.
Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
Kędzierska H., (red.) (2010). Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, UWM, Olsztyn.
Konecki T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.
Lalak D. (2009), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, „Żak”, Warszawa 2010.
Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, SCHOLAR, Warszawa.
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, UŁ, Łódź.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: